سامانی: حل مسائل اقتصادی شهرداری ها مستلزم تصویب لایحه دولت است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، سخنگوی وزارت کشور ضمن اعلام خبر درخواست وزارت کشور از مجلس برای مشخص تکلیف لایحه درآمد پایدار شهرداری ها گفت:حل مسائل اقتصادی شهرداری ها مستلزم تصویب لایحه دولت است.

سامانی: حل مسائل اقتصادی شهرداری ها مستلزم تصویب لایحه دولت است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ عینک آفتابی مردانه، سید سلمان سامانی معاون هماهنگی و سخنگوی وزارت کشور با اشاره به ارائه لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها به مجلس شورای اسلامی در شهریورماه 1397 اظهارکرد: یکی از اقدامات مهم و ارزنده ای که پس از گذشت 37 سال در راستای کاهش مسایل و مسائل مالی شهرداری ها توسط سازمان شهرداری ها و دهیاریی ها به عنوان نماینده وزارت کشور در حوزه عمرانی اجرا شده، تهیه و تدوین این لایحه است.

وی در ادامه اضافه نمود: با توجه به شرایط ویژه مالی کشور و نیازمندی شهرداری ها و دهیار ها در ایجاد درآمد های پایدار و همچنین با توجه به دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساماندهی هر چه بهتر خدمات و سازوکار فعالیت شهرداری ها در کشور تقاضا داریم هر چه سریعتر این لایحه که از سوی شورای نگهبان به قوه مقننه اعاده شده است مورد آنالیز و تصویب و ابلاغ قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت کشور توضیح داد: تا پیش از سال 1362 دولت سهم بزرگی در تامین مالی شهرداری ها داشت، طرح موضوع خودکفائی شهرداریها، سهم بودجه شهرداری های کشور از اعتبارات دولتی را از حدود 50 درصد به کمتر از 6 درصد کاهش داده است.

سامانی اضافه نمود: در این بازه زمانی، فقدان تعریف نظام درآمدی کارآمد، منظور نکردن جایگزین مناسب منابع دولتی برای شهرداری ها و کمبود منابع درآمدی لازم جهت ارائه خدمات به شهفرایندان و عمران و توسعه شهری منجر به اتکای شهرداری ها به درآمد های بی ثبات و ناپایدار از جمله درآمد های حاصل از فروش تراکم، تغییر کاربری و جرایم ساختمانی با سهمی حدود 50 درصد در بودجه شهرداری ها شده است.

معاون هماهنگی وزارت کشور یادآور شد: به منظور افزایش درآمد شهرداری ها با اتخاذ راهبرد هایی نظیر ساماندهی وضع عوارض توسط شورا های اسلامی شهرها، اصلاح نرخ عوارض نوسازی و افزایش ضمانت وصول آن، معین تکلیف مطالبات شهرداری ها، تعریف مدل های مختلف و متنوع مشارکت و سرمایه گذاری و ایجاد مشوق های قانونی لازم برای جلب مشارکت سرمایه گذاران در شهرها، معرفی منابع درآمدی که منشاء قانونی داشته، ولی از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و همچنین اصلاح مکانیزم پرداخت درآمد های قانونی شهرداری ها به حساب آنان و شفافیت بخشی به امور هزینه ای آنان چاره اندیشی شده است.

سامانی گفت: توجه به تاثیر بسزای اجرایی شدن لایحه مذکور در برطرف چالش های موجود نظام مالی و درآمدی و رشد قابل توجه درآمد های سالانه شهرداری ها، پیگیری لازم در راستای سرعت بخشیدن به فرایند تصویب این لایحه، مورد تاکید و تقاضای وزارت کشور از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سامانی: حل مسائل اقتصادی شهرداری ها مستلزم تصویب لایحه دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانی: حل مسائل اقتصادی شهرداری ها مستلزم تصویب لایحه دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید