اعلام آخرین جزئیات برنامه های دولت برای معاملات سهام ETF در بورس

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، خبرنگاران: مسوولان سازمان بورس می گویند یونیت های نخستین صندوق سرمایه گذاری دولتی تا 2 هفته دیگر، پس از ثبت اطلاعات تمام سرمایه گذاران در سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار قابل معامله می شوند.

اعلام آخرین جزئیات برنامه های دولت برای معاملات سهام ETF در بورس

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه صندوق سرمایه گذاری واسطه گری اقتصادی یکم که به دارا یکم مشهور است، اوایل اردیبهشت ماه پذیره نویسی شد. در سبد این صندوق سهام بانک های ملت، تجارت، صادرات ایران و بیمه های البرز و اتکایی امین حضور دارند. قرار است قیمت یونیت های این صندوق براساس خالص ارزش دارایی ها (NAV) و میزان عرضه و تقاضا در بازار کشف گردد.

راضیه صباغیان رئیس اداره امور نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات عرضه صندوق واسطه گری اقتصادی یکم گفت: با توجه به اینکه فرآیند پذیره نویسی صندوق پیش تر انجام گرفته؛ به استناد مصوبات شورای بورس یک ماه پس از خاتمه پذیره نویسی، واحد های صندوق سرمایه گذاری واسطه گری اقتصادی یکم می تواند در بازار اوراق بهادار قابل معامله گردد. برهمین مبنا وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان مدیر صندوق پیگیر اجرایی شدن هر چه سریع تر این موضوع هستند.

او با اشاره به فرایند پذیره نویسی دارا یکم تاکید نمود: در زمان پذیره نویسی 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی در این صندوق جذب شد. راضیه صباغیان درباره شیوه عرضه یونیت های این صندوق در بورس شرح داد: افرادی که در فرآیند پذیره نویسی شرکت نموده اند پس از 30 روز کاری و همزمان با درج اطلاعات سرمایه گذاران در سپرده گذاری مرکزی به طور اتوماتیک از قابلیت معامله دارایی های خود برخوردار خواهند شد.

به گفته او ارزش دارایی های صندوق واسطه گری اقتصادی یکم در حال حاضر بیشتر از میزانی است که قرار بود به صندوق منتقل گردد. بنابراین، انتظار می رود هر چه زودتر سرمایه گذاران بتوانند از سود حاصل از سرمایه گذاری خود منتفع شوند. او تعداد سرمایه گذاران در یونیت های این صندوق را 3 میلیون و 500 هزار نفر گفت.

رئیس اداره امور نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق دارا یکم از قابلیت عرضه 17 هزار میلیارد تومان برخوردار بود اما 5 هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال سرمایه گذاران نهاده شد. راضیه صباغیان درباره 12 هزار میلیارد تومان باقی مانده در این صندوق در دست دولت تاکید نمود: امکان عرضه دوباره یونیت های باقی مانده در دست دولت، با ارکان صندوق که متشکل از دولت و زیر مجموعه آن اعم از وزارت اقتصاد، سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی، مدیر صندوق و سازمان حسابرسی است، وجود خواهد داشت.

این مقام مسوول با اشاره به چگونگی فروش یونیت های صندوق واسطه گری اقتصادی یکم گفت: با توجه به اینکه پذیره نویسی به وسیله بانک ها اجرا شده بنابراین در صورتی که سرمایه گذاران به فروش یونیت های صندوق تمایل داشته باشند باید پس از احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی درخواست خرید و فروش خود را به وسیله کارگزاران بورس در سیستم معاملات به ثبت برسانند. صباغیان درباره چگونگی کشف قیمت یونیت های صندوق دارایکم در بورس گفت: به طور کلی کشف قیمت این صندوق هم مانند سایر صندوق های قابل معامله در بازار سهام بر اساس NAV و میزان عرضه و تقاضا در بازار خواهد بود.

رئیس اداره امور نهادهای اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان عرضه ETF خودرویی ها و پتروشیمی ها تاکید نمود: به طور کلی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز های لازم برای تاسیس یا فعالیت را به نهاد اقتصادی مربوط ارائه می نماید. در همین حال، تا زمانی که دولت و سازمان خصوصی سازی درخواستی مطرح نکنند و مجوز های لازم اخذ نگردد قاعدتا امکان تشکیل صندوق وجود نخواهد داشت. او گفت: تا به امروز درخواستی برای سازمان بورس ارسال نشده هر چند طبق قانون و مصوبات هیات دولت این اجازه را سازمان بورس دارد که به محض دریافت درخواست سریعا اقدام به آنالیز و اعلام نتیجه کند.

منبع: اقتصادنیوز

به "اعلام آخرین جزئیات برنامه های دولت برای معاملات سهام ETF در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آخرین جزئیات برنامه های دولت برای معاملات سهام ETF در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید