تبلیغات تخفیفی در فروشگاه های بزرگ ساختگی است، درج قیمت فراوری کننده روی کالا سیاستی غلط

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، معاون اسبق وزارت تعاون گفت: فروشگاه های بزرگ کوشش می کردند وانمود نمایند 30 درصد زیر قمیت درج شده مصرف نماینده به مردم تخفیف می دهند، اما در عمل این اتفاق هیچ وقت محقق نشد، چرا که قیمت های تخفیف خورده ساختگی بود، نه واقعی.

تبلیغات تخفیفی در فروشگاه های بزرگ ساختگی است، درج قیمت فراوری کننده روی کالا سیاستی غلط

گروه مالی وبلاگ عینک آفتابی مردانه، درج قیمت فراوری نماینده روی کالا های مختلف که بعضی موافق و بعضی مخالف آن هستند از کجا سرچشمه گرفت و چرا وزارت صمت برآن شد تا فراوری نماینده را وادار به درج قیمت فراوری روی کالای خود کند؟ آیا تصمیم وزارت صمت می تواند به یکسان سازی قیمت و جلوگیری از گرانفروشی یاری کند؟ معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این سوال ها پاسخ داده است.

علی اکبر لبافی؛ معاون اسبق وزارت کار و کارشناس مسائل مالی در رابطه با درج قیمت فراوری نماینده روی کالا و چالش های ایجاد شده به خبرنگار مالی وبلاگ عینک آفتابی مردانه گفت:مطرح شدن و پیگیری موضوع درج قیمت فراوری نماینده ناشی از عملکرد فروشگاه های زنجیره ای بود. درباره فروشگاه های زنجیره ای این موضوع مطرح شد که فروشگاه ها با فراوری نمایندگان برای تعیین قیمت مورد نظر خود مذاکره می نمایند. در واقع فروشگاه رقم نهایی را برای درج قیمت به فروشنده می دهد کاری که در هیچ جای جهان معمول نیست.

لبافی در این باره خاطر نشان کرد: آنالیز های اجرا شده به وسیله سازمان های ذی ربط به این نتیجه رسید که فروشگاه های بزرگ به فراوری نمایندگان رقم های مورد نظر خود را می دهند تا براساس رقم های مورد نظر خود در قالبی فریبکارانه اینگونه وانمود نمایند که به مصرف نماینده تخفیف می دهند. موضوع تخفیف که با سر و صدا و پوشش های تبلیغاتی رسانه ای انجام می شد سعی داشت فروشگاه های بزرگ را مقرون به صرفه فروش نشان دهد.

وی افزود: درحالی که به صورت واقعی خبری از تخفیف ومقرون به صرفه فروشی نبود. فروشگاه های بزرگ کوشش می کردند وانمود نمایند 30 درصد زیر قمیت درج شده مصرف نماینده به مردم تخفیف می دهند، اما در عمل این اتفاق هیچ وقت محقق نشد، چرا که قیمت های تخفیف خورده ساختگی بود، نه واقعی.

معاون اسبق وزارت صمت افزود: وزارت صمت برای جلوگیری از تحمیل قیمت های نامتعارف به نام قیمت های تخفیف خورده، نتیجه گرفت فراوری نماینده قیمت نهایی خود را روی کالای فراوری شده، درج کند. یعنی فراوری نماینده ملزم به تعیین کردن قیمت شد تا مصرف نماینده بداند فراوری نماینده این عدد را اضافه نموده است.

وی دراین باره توضیح داد: به این معنا که وزارت صمت تصمیم گرفت مشتریان و مصرف نمایندگان بدانند فروشگاه های بزرگ کالا ها را 30 درصد زیر قیمت درج شده مقرون به صرفهتر نفروخته اند، بنابراین وزارت صمت کوشش کرد تا جلوی قیمت گذاری های غیر واقعی از سوی فروشگاه های زنجیره ای گرفته گردد. نکته این است که وزارت صمت در ابتدای امر روی چند قلم کالا تمرکز کرد با تاکید براین موضوع که فراوری نماینده حتما باید قیمت فراوریی خود را درج کند.

لبافی در این باره شرح داد: این موضوع به تدریج به سایر کالا ها نیز تسری یافت و منجر به ایجاد تناقضاتی در نقاط مختلف کشور شد. با توجه به اینکه همه استان های کشور دارای بنگاه های مالی برای فراوری کالا های مورد احتیاج خود نیستند، لذا هزینه های حمل و نقل در استان های مختلف تناقضاتی ایجاد کرد که لازم بود فاصله بین استان های دور دست با استان های غیر برخوردار و استان های مرکزی در درج قیمت ها لحاظ گردد.

معاون اسبق وزارت تعاون افزود: این موضوع مسائلی برای فراوری نمایندگان ایجاد کرد. معضلات ایجاد شده باعث شد بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با فرایندی که از سوی وزارت صمت رسیدگی می شد در بعضی از کالا ها دچار مشکل شوند و نسبت به تصمیم وزارت صمت واکنش نشان دهند. اتاق بازرگانی و بعضی از کارشناسان مالی معتقدند تفکیک بین فراوری نماینده و مصرف نماینده باید بنحوی باشد که بعضی از کالا هایی که درون استان ها فراوری می گردد و در همان استان مصرف می گردد، یعنی هزینه حمل و نقل کمتری دارد، قیمت فراوری نماینده درج گردد. اما درسایر استان ها این فرمول اجرا نگردد.

لبافی دراین باره شرح داد: هنگامی که در استانی کالایی فراوری می گردد که درون آن استان مصرف می گردد، هزینه های سربار حذف می گردد درحالی که درج قیمت فراوری نماینده برای سایر استان ها موضوع را از صرفه مالی می اندازد. اگر موضوع درج قیمت فراوری نماینده با نگاه ظرفیت سازی برای فراوریات استانی باشد، خوب است. در غیر این صورت مولفه های مختلفی مثل هزینه های جا به جایی هایی تناقضی ایجاد می نماید که مصرف کندگان و فراوریکندگان را دچار مسائل عدیده ای می نماید. از این نظر تحلیلگران معتقدند باید قیمت مصرف نماینده روی کالا درج گردد، نه قیمت فراوری نماینده.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تبلیغات تخفیفی در فروشگاه های بزرگ ساختگی است، درج قیمت فراوری کننده روی کالا سیاستی غلط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغات تخفیفی در فروشگاه های بزرگ ساختگی است، درج قیمت فراوری کننده روی کالا سیاستی غلط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید