افزایش دامنه نوسان باعث رونق معاملات می گردد، ضرورت اجرای تدریجی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی دامنه باز می گردد طبیعتا سرمایه گذارانی که احتیاج دارند در زمان فروش یا خرید یا زمانیکه نگاه بلندمدت دارند این نقدینگی آزاد و صرف سرمایه گذاری ای که می خواهند، گردد و این اتفاق به معاملات رونق بیشتری می دهد.

افزایش دامنه نوسان باعث رونق معاملات می گردد، ضرورت اجرای تدریجی

سیاوش وکیلی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار مالی خبرگزاری دانشجو درباره افزایش دامنه نوسان و اثرگذاری آن در بازار سرمایه توضیح داد: در رابطه با دامنه نوسان دو گروه هستند که نظر متضاد هم دارند، عده ای موافق و بعضی مخالف محدودسازی دامنه نوسان اند. استدلال آن هایی که موافق محدودیت دامنه نوسان اند این است که بازار کم عمق بوده و فعالان آن هم از دانش کافی برخوردار نیستند، بنابراین این محدودیت جلوی هیجانات کاذب را می گیرد و یکباره سرمایه خود را از دست نمی دهند.

بازه مثبت و منفی پنج باعث صف نشینی می گردد

وی ادامه داد: از طرفی شاه بیت مخالفان محدودسازی دامنه نوسان این است که تحلیل در بازار از بین می رود چراکه در دو بازه مثبت و منفی پنج هیچ چیزی هم ندانید به راحتی امکان مانور دادن وجود دارد که منجر به بروز پدیده صف نشینی می گردد و در خیلی از موارد دامنه نوسان محدود باعث می گردد که سهم ها در بازه زمانی بلندمدتی به تعادل برسند و با حجم خرید و فروش روبرو شوند.

وکیلی توضیح داد: در این فضا اتخاذ تصمیم افزایش تدریجی دامنه نوسان علائم خوبی را به فعالان بازار سرمایه می دهد و براساس مطالعاتی که اجرا شده اینگونه نیست که دامنه نوسان نامحدود باشد. همه بازار ها از چنین محدودیتی برخوردارند، ولی بازه آن بازه بزرگتری است.

این تصمیم را تدریجی اجرا کنید

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مجموع این اقدام مطلوب است و تدریجی بودن اجرای این تصمیم جلوی اثرات مخرب ناشی از کم عمق بودن بازار را که مورد توجه موافقان محدودسازی است را می گیرد؛ ضمن اینکه اطلاع رسانی کافی در این باره اجرا شده و می گیرد و فعالان بازار در جریان اجرای چنین تصمیمی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم در نقدشوندگی بازار هم موثر است، اضافه نمود: ممکن است گفته گردد که اثرات افزایش یک درصدی ناچیز باشد و عمده نقدها هم در همین باره است که این افزایش نمی تواند اثر فزاینده ای داشته باشد، ولی فارغ از این عدد وقتی بازار دچار نقصان است و سهم ها چه در سمت خرید و چه در سمت فروش قفل می شوند نقدینگی هم در تله قفل شدن می افتد، ولی وقتی دامنه باز می گردد طبیعتا سرمایه گذارانی که احتیاج دارند در زمان فروش یا خرید یا زمانیکه نگاه بلندمدت دارند این نقدینگی آزاد و صرف سرمایه گذاری ای که می خواهند، گردد و این اتفاق به معاملات رونق بیشتری می دهد.

باید به حجم مبنا هم توجه کرد

وکیلی در پاسخ به این پرسش تا چه زمانی امکان افزایش دامنه نوسان وجود دارد؛ شرح داد: باید در این مقطع با این دید به این تصمیم نگاه کرد که تابوی غیرقابل تغییر بودن دامنه نوسان شکسته شده است، موضوع دیگری که وجود دارد این است که مجموعه ای از پارامتر ها باید مورد توجه قرار بگیرد از جمله اینکه دامنه نوسان برای بازارگردان ها متفاوت تر از اشخاص معمولی و دیگر معامله گران معین گردد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: البته حجم مبنا هم در کنار این باید دیده گردد و اگر فقط به دامنه نوسان توجه و به این موضوع بی توجهی گردد، چه بسا کارکردی که از دامنه نوسان انتظار می رود، محقق نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش دامنه نوسان باعث رونق معاملات می گردد، ضرورت اجرای تدریجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دامنه نوسان باعث رونق معاملات می گردد، ضرورت اجرای تدریجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید