آکنه: چیزهایی که باید در خصوص آن بدانید

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، هنگامی که سال های نوجوانی از راه می رسد، اغلب جوش های مختلف و آزار دهنده ای بر روی صورت، و شاید سینه و کمر ظاهر می گردد. این نواقص پوستی هنگامی که سنمان بالاتر می رود، کم کم از بین می فرایند اما برای برخی از ما، جوش های دردناک قرمز و بزرگ ممکن است تا بزرگسالی نیز همراه ما باشند. آکنه یکی از شایع ترین مسائل پوستی در نوجوانان و جوانان است که موجب ناراحتی های شدید عاطفی در بسیاری از افراد می گردد.

آکنه: چیزهایی که باید در خصوص آن بدانید

آکنه ناشی از التهاب در واحد پیلوزباتی است که محل رشد فولیکول مو و غدد سباسه است. غدد سباسه، یک نوع چربی به نام سبوم فراوری می نماید که سبب روان شدن پوست می گردد. ما هنوز نمی دانیم که این التهاب چگونه اتفاقی می افتد، اما به نظر می رسد که فراوری بیش از حد سبوم، غده سبابه را مسدود می نماید، که می تواند منجر به التهاب و در نهایت عفونت باکتریایی گردد.

آیا آکنه به رژیم غذایی مربوط است؟

زمانی که من یک کودک بودم، به یاد می آورم که مادرم تمام جوش های من را تقصیر شکلات هایی که می خوردم انداخته بود. من شنیده ام دیگران می گویند که محصولات لبنی، نوشابه و مواد غذایی گرمی (مانند خرما و …) ممکن است باعث آکنه گردد. اگر چه نظریه های زیادی وجود دارد، هنوز نمی توانیم بطور قطعی بگوییم که برخی مواد غذایی خاص باعث آکنه می شوند. برخی از مطالعات، ارتباطی را بین آکنه و رژیم های غذایی گلیسمی بالا شامل غذاهای پر قند، نوشابه، برخی آبمیوه ها، نان سفید، ماکارونی و بسیاری از غذاهای غنی شده، نشان می دهند. بعلاوه چندین آزمایش تحقیقاتی کوچک نشان دادند که یک رژیم غذایی کم گلیسمی همراه با اندازه زیادی از میوه ها و سبزیجات و کم محصولات کمتر فرآوری شده و کمتر تصفیه شده با رشد کمتر آکنه در ارتباط است. بعلاوه برخی تحقیقات وجود رابطه بین مصرف لبنیات و آکنه را نشان می دهند. شواهد هنوز ضعیف است و هیچکدام از این مطالعات علت و معلول روشنی را بیان نمی نمایند، و تنها وجود یک ارتباط را نشان می دهد. با این وجود یک رژیم غذایی التهابی(ساندویچ ها و غذاهای سرخ شده) و مواد غذایی فرآوری شده با پیدایش بیشتر آکنه در ارتباط هستند. این یک علت دیگر برای مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات و اجتناب از غذاهای فرآوری شده غنی از شکر و آرد سفید است.

درمان آکنه

اولین گام در درمان آکنه این است که معین کنیم مشکل در چه حد است. موارد شدید باید در مطب دکتر آنالیز گردد. شما می توانید موارد ملایم تر را با برخی از توصیه های ساده و محصولات بدون نسخه مدیریت کنید. ظاهر آکنه خفیف چگونه است؟ معمولا بزرگ و گسترده نیست و فقط شامل چند جوش کوچک سر سفید، سر سیاه و جوش های قرمز کوچک است. درمان چنین جوشی پیچیده نیست، اما هیچ روش جادویی وجود ندارد. ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد تا بهبودی کامل را مشاهده کنید. با این پنج توصیه ساده، آکنه خفیف را درمان کنید:

  • شستن پوست خود را به 2 بار در روز محدود کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید از پاک نماینده های ملایم مخصوص پوست حساس بهره ببرید.
  • به یاد داشته باشید که تحریک پوست حتی با درمان های بدون نسخه نیز معمول است. تحریک و سوزش پوست در حدود دو هفته اول درمان، در بدترین حالت است. پس از چند ماه، جوش ها و سوزش های آن از بین می رود.
  • یک مرطوب نماینده بدون عطر و بو می تواند تحرکات، خارش و سوزش پوست را کاهش دهد.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب قبل و پس از درمان ایده خوبی است. کرم ضد آفتاب می تواند از پیر شدن پوست و پر رنگ تر شدن جای جوش ها جلوگیری کند.

از چه محصولات بدون نسخه ای می توان یاری گرفت؟

برای درمان آکنه خفیف، نیازی به خرید محصولات گران قیمت نیست. سه داروی بدون نسخه وجود دارد که به خوبی کار می نمایند: آداپالن (دیفرین)، اسید سالیسیلیک و پراکسید بنزوئیل. (هنگام استفاده از پراکسید بنزوئیل مراقب باشید، زیرا می تواند مانند یک سفید نماینده عمل کند و رنگ لباس ها را از بین ببرد). تمام این داروها برای آکنه خفیف بسیار موثر هستند و ترکیب آنها می تواند حتی بهتر عمل کند. تحریک پوست یک عارضه معمول است و در هنگام استفاده از دو محصول مختلف در یک زمان، می تواند شدیدتر گردد.

اگر تحریک و سوزش پوست شما قابل توجه باشد، می توانید هر چند روز یکبار دارو را اعمال کنید. در اینصورت پوست شما شادتر خواهد بود.

اگر آکنه خفیف با مراقبت های خانگی بهبود نیافت

اگر این رویکرد آنگونه که انتظار دارید کار نکرد، داروهای تجویزی را در نظر بگیرید. پزشکان و متخصصین مراقبت های اولیه از رویکرد گام به گام برای درمان آکنه استفاده می نمایند، و درمان های قابل توجهی را (داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها، لوسیون های رتینوئیدی یا روش هایی مانند نیدلینگ یا لیزر برای درمان جای جوش) در نظر می گیرند. آکنه تنها یک مشکل زیبایی نیست. افراد مبتلا به آکنه اندازه افسردگی و اضطراب بالاتری دارند و برای برخی از آنها ممکن است از لحاظ عاطفی ویرانگر باشد. تسلیم نشوید، چرا که گزینه های درمان بسیاری برای امتحان وجود دارد. اما شاید پیدا کردن درمانی که بر روی شما بهتر جواب می دهد، کمی زمان بر باشد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "آکنه: چیزهایی که باید در خصوص آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکنه: چیزهایی که باید در خصوص آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید