واکنش های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی، سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، امیدنامه شرکت تپسی برای ورود به بورس روز گذشته منتشر شد. انتشار این امیدنامه واکنش های زیادی را در بین اهالی استارتاپی و بورسی توییتر به همراه داشت.

واکنش های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی، سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!

در ادامه بعضی از این واکنش ها را می خوانیم:

سود خالص یک سالهٔ تپسی 4.5میلیارد تومان بوده؛ با کل این مبلغ حتی نمی شه یه خونهٔ نقلی توی یه محلهٔ معمولی تهران خرید! اگر ریگی به کفش تون نیست و این مبلغ واقعیه، استارتاپ رو بیخیال شید و بزنید تو کارهای دیگه.

#تپسی با سود 4.715 میلیارد تومانی در سال 1399 بزودی در بازار سهام قابل معامله خواهد شد، امیدنامه با مهر تامین سرمایه کاردان نسبت به خیلی از نمونه های ایرانی تمیز محسوب میشه. بنظرم میتونست بازار رو بزرگ تر و با امید بیشتری ببینه.

پنمن تو کتاب تجزیه و تحلیل صورتهای اقتصادی میگه اینکه مدیریت یه شرکت چه ایده های بلندپروازانه ای داره مهم نیست. شما باید ببینید اینا در نهایت به سود ختم میشه؟ و اگه جواب مثبته چقدر سود میسازه؟ #تپسی

افزایش شدید در فروش که تپسی برای سالهای 1402 به بعد پیش بینی نموده، مبناش چیه؟ تورم و افزایش قیمت کرایه رو خیلی بالا گرفتن یا انتظار دارن سهم بازارشون کلی افزایش پیدا کنه؟ کاش کمی شفاف کنن این رو

درسته استارتاپه ولی خدایی عایدی 4 - 5 میلیارد تومن در حد یک حجره کوچیک تو بازاره!

ارزش گذاری شرکت های استارتاپی فرق دارد

در ادامه اما رضا خانکی، تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داران در رشته توییتی به موارد مهمی در خصوص امیدنامه تپسی اشاره نمود. وی نوشت:

همونطور که حدس میزدم پخش شدن امیدنامه #تپسی سر و صداهای زیادی به پا کرد و بیشترین واکنش هم از بچه های بازار سرمایه بود که تحلیلشون بیشتر بر مبنای سود آوری شرکت است. این همون مسئله ای بود که چند وقت پیش هم بهش اشاره نموده بودم و قابل پیش بینی هم بود. نکته اول اینه که باید با آموزش یاری کرد به سرمایه گذاران در بازار که روش های دیگر ارزشگذاری رو هم بر روش های پیشین اضافه نمایند.

روش های مبتنی بر سود DDM که اصطلاحا به روش نسبت پی بر ای معروف هست (که از اون هم برداشتی ناقصی دارند عمدتا) بیشتر حول شرکت های تولیدی و اصطلاحا Mature مطرحه. سایر روش های ارزشگذاری که مبتنی بر دارایی نامشهودی که قابلیت ایجاد ورتیکال های دیگه دارند(بخصوص در خصوص تپسی) روش های مالتیپل، VC method, روش های ارزشگذاری مبتنی بر کاربر، روش های ارزشگذاری مبتنی بر رشد و… باید مورد توجه قرار بگیرند.

این اتفاق در بیشتر بورس های جهان رخ داده و متاسفانه با یک تاخیر زمانی شاید 3 دهه ای تازه فعالان بازار ما با این ادبیات دارند آشنا میشوند. این راستا پر چالشی است و برای بازار ما فرصتی است کم نظیر. هم میشه دانش اقتصادی رو توسعه داد و هم در نحوه ارزشگذاری در بازار یک تعادل ایجاد کرد.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس وبلاگ عینک آفتابی مردانه بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "واکنش های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی، سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های توییتری به انتشار امیدنامه تپسی، سود تپسی کمتر از یک خانه نقلی در تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید