مکرون در سودای رهبری اتحادیه اروپا

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، هرگز مانند امروز در خطر نبوده است؛ این جمله را امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سرمقاله تازه خود نوشت تا به زعم بسیاری از ناظران کمپین خود را در انتخابات پارلمانی اروپا در ماه مه کلید بزند.

مکرون در سودای رهبری اتحادیه اروپا

در حالی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، اعلام کرده قصد دارد از عرصه سیاست آلمان کنار برود و محبوبیت ترزا می در میانه طوفان برگزیت در حال کاهش است، سرمقاله نسبتاً مفصل مکرون که در 28 روزنامه در سراسر اروپا منتشر شده است، به مسائل، خطرات و چالش های اروپا پرداخته است و تلاش کرده با کلیدواژه هایی همچون رنسانس، تهدید، ارتش اروپا، دموکراسی اروپایی و... به برنامه ای که از پیش برای رهبری اروپا در نظر داشته، حتی شده قدمی نزدیک تر شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون در سرمقاله خود فهرستی از ابتکارات عمل ارائه کرده است که به گفته او با عمل کردن به آنها هم می تواند از خود دفاع کند و امنیتش را حفظ کند و هم می تواند به ارزش های هسته ای و اساسی خود پایبند باشد. مکرون در مقاله خود با مطرح کردن ایده رنسانس اروپایی، خواستار ایجاد تغییراتی در سیاست ها و اصول امنیتی این قاره شد. او در این یادداشت نوشت: یک آژانس اروپایی برای حفاظت از دموکراسی حلقه ای از متخصصان اروپایی را فراهم می کند تا در تک تک کشورهای عضو این اتحادیه از روند انتخابی آن در برابر حملات سایبری و دستکاری ها حفاظت شود.

تشکیل شورای امنیت اروپایی

رئیس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از یادداشت خود خواستار تشکیل شورای امنیت اروپایی شد. او در این باره نوشت: ایجاد شورای امنیت اروپایی می تواند باعث شود هماهنگی ها میان اعضای اتحادیه اروپا برای اتخاذ تصمیمات جمعی به سادگی میسر شود. این شورا می تواند دفاع از سراسر قاره را بخوبی به پیش ببرد. ما باید با کمک یکدیگر یک پیمان دفاعی و امنیتی تشکیل دهیم تا ضمن تأکید بر اولویت اروپایی، وظایف کشورهای عضو این اتحادیه در ارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی، ناتو را به وضوح و شفافیت شرح دهد. او با هشدار دادن پیرامون رشد ملی گرایی و ضعیف شدن مفهوم اتحادیه اروپا نوشت که اروپا نیز باید مانند روسیه، چین و امریکا، راهبرد اول اروپا را درنظر بگیرد. او در این رابطه تأکید کرد که باید فعالیت شرکت هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می کنند در خاک این قاره ممنوع شود. درخواست مجدد برای اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین به روز کردن سیاست مشترک در مورد منطقه مرزی شینگن از دیگر محورهای مقاله مکرون بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترینا بارلی وزیر دادگستری آلمان از برنامه اصلاحات پیشنهادی مکرون استقبال کرد و ضمن تشکر از این برنامه گفت که اروپا نیازمند اتحاد است و باید قوی تر شود. او در توئیتر خود نوشت: امانوئل مکرون عزیز، برای ابتکارعمل از شما ممنون هستم. ما اروپایی ها باید در کنار هم باشیم و اروپا را با کمک هم قدرتمند کنیم. دولت بلژیک نیز روز سه شنبه از پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر انجام اصلاحات اروپایی استقبال کرد.

برگزیت نشانه ای از بحران اروپا

او در سرمقاله خود با اشاره به تلاش های انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا نوشت: برگزیت، نماد ایجاد شکاف و بحران در اروپا است که نمی تواند از مردم در برابر تهدیداتی که امروز آنها با آن روبه رو هستند، حفاظت کند.

مکرون که هیچ ابایی از پنهان کردن تمایلش برای ایجاد یک مرکزیت مقتدر و غیرقابل نفوذ از متحدان اروپایی برای مقابله با جنبش های پوپولیست و ملی گرایانه که بشدت در سراسر قاره در حال رشد هستند، ندارد، خواستار ایجاد اصلاحاتی در قوانین شنگن که میان 26 کشور در جریان است، شده تا اتحاد کشورهای اروپایی دست کم نسبت به سال های اخیر بیشتر شود. اما ایجاد اصلاحات در قوانین مهاجرتی کشورهای اتحادیه اروپا به آن سادگی که مکرون می خواهد نیست. پیش از این چند عضو شرقی اتحادیه اروپا، بویژه کشورهایی که دارای دولت های راست گرا هستند مانند بلغارستان و لهستان درخواست فرانسه برای مشارکت در پذیرش پناهجو از خاورمیانه و آفریقا را رد کرده اند.

با وجود این، رئیس جمهوری فرانسه خواسته تا نیروی مشترک مرزی ای شکل بگیرد تا در کنار دفتر پناهجویان مشترک در مرز کشورهای اروپا بتواند بهتر به مسائل مهاجرتی بپردازد.

مکرون، مرکل جدید؟

به گزارش دویچه ووله، تا سال های بسیار، آنگلا مرکل قدرت بلامنازع اروپا بود. اما حالا همه چیز تغییر پیدا کرده است. حزب مرکل در انتخابات سپتامبر گذشته شکست سختی خورد و ناچار شد با ائتلاف حزبی دیگر دولت تشکیل بدهد. در نتیجه، بر تصویر او به عنوان رهبر اتحادیه اروپا ترک غیرقابل کتمانی افتاد. امانوئل مکرون، رهبر جوان، کاریزماتیک و بلندپروازی که در نظر دارد با ابتکارات عملی که مطرح کرده، رهبری اروپا را در دست بگیرد، می تواند جا پای مرکل بگذارد؟

به گزارش پولیتیکو، ناتالی نوگایرد، تحلیلگر مسائل فرانسه، در این باره می گوید: مهم ترین چیز درباره مکرون این است که او با پیام امید و ایجاد اصلاحات توانست مارین لو پن را کنار بزند و در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود. او در شرایطی با وعده اصلاحات و تغییر به روی کار آمد که اروپا در روزهای سیاه خود غرق شده بود و با چالش های متعددی روبه رو بود. با وجود این، او حالا با مسائل متعددی در خود فرانسه روبه رو شده و اعتراض جلیقه زردها به رغم تلاش های او همچنان زنده است.

به گزارش گاردین، مکرون در راستا خود نتوانسته پیروز عمل کند. علت های این ناکامی را هم در داخل می توان جست و هم در خارج از فرانسه. کاملاً واضح است که ناظران خارجی اول منتظرند تا ببینند او ابتدا چه اصلاحاتی در فرانسه ایجاد می کند تا سپس به عملی شدن وعده هایش در اروپا خوشبین باشند. تا سال ها، برلین شاهد شکست نیکولاس سارکوزی و فرانسوا اولاند برای ایجاد اصلاحاتی جدی در کشورشان بود. مکرون بخوبی می داند برای آنکه رهبری اروپا را در دست بگیرد، باید اول بر آلمان پیروز شود. برای این کار هم لازم است اوضاع را در کشور خود بهبود ببخشد. اما آنچه تاکنون شاهد بودیم این است که او دست کم در عرصه اقتصادی نتوانسته انتظارات را برآورده کند و اعتراض جلیقه زردها که با حمایت گسترده مردمی همراه شد، بیانگر این ناتوانی است. به بیانی ساده تر، رهبر فرانسه با نرخ پایین محبوبیت در کشور خود هرگز نمی تواند رهبری اروپا را در دست بگیرد و مدعی این باشد که در سیاست های اروپا تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

برژیت نوتومب، استاد فرانسوی روابط بین الملل دانشگاه ییل امریکا، اما اعتقاد دارد مکرون در ابتدای راه خود قرار گرفته و اگر بتواند مدل های ذهنی خود را در فرانسه و اروپا ایجاد کند، بدون شک رهبری اروپا را در دست خواهد گرفت.

به رغم نظرات ضد و نقیض کارشناسان و رسانه های اروپایی، عزم مکرون برای تصاحب کرسی رهبری اروپا جدی است. او که در مقاله خود در مذمت ملی گرایی نوشته است، می خواهد با تقویت مفهوم اتحادیه اروپا به گستره رهبری اش وسعت ببخشد: طی چند هفته دیگر، انتخابات اروپایی بر آینده قاره ما تأثیرات شگرفی خواهند گذاشت. هرگز از جنگ جهانی دوم به بعد، تا این اندازه مفهوم اروپا ضروری نبوده است. ملی گرایی هیچ چیزی در چنته ندارد. این تنها پروژه ای برای تخریب و انکار است. حالا بیش از هر زمان دیگری باید به فکر اتحاد بود زیرا اتحاد پیروزی است.

منبع: ایران آنلاین

به "مکرون در سودای رهبری اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون در سودای رهبری اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید