علائم آلرژی به شکلات

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، آلرژی به شکلات پدیده شایعی است. با این حال، افرادی که علائم آن را از خود نشان می دهند بایستی درمان به موقع بر روی آنها انجام شود. این مقاله به علائم مختلف این آلرژی می پردازد.

علائم آلرژی به شکلات

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آلرژی به شکلات پدیده شایعی است. با این حال، افرادی که علائم آن را از خود نشان می دهند بایستی درمان به موقع بر روی آنها انجام شود. این مقاله به علائم مختلف این آلرژی می پردازد.

افراد در تمام گروه های سنی عاشق خوردن شکلات هستند. برخی از ما حتی به خوردن آن اعتیاد داریم. با این حال، افرادی وجود دارند که به علت ابتلاء به آلرژی نمی توانند شکلات مصرف نمایند. این اتفاق می تواند هم در بچه ها و هم بزرگسالان رخ دهد. بچه های که والدین آنها نسبت به شکلات آلرژی دارند، احتمال بیشتری می رود که آنها هم به همان آلرژی مبتلا شوند. به عبارت دیگر، این امر می تواند موروثی باشد. بسکمک از مطالعات تحقیقاتی اجرا شده نشان می دهند افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند، احتمال ابتلاء به این آلرژی در آنها بیشتر است.

علل

ماده تشکیل دهنده اصلی شکلات، کاکائو است که از دانه های کاکائو بدست می آید. این دانه ها با تخمیر، بو دادن، و آرد کردن، تحت فراوری قرار گرفته تا شکلاتی که می خوریم حاصل شود. کاکائو می تواند مسبب بروز آلرژی باشد اما تنها عامل آن نیست. مواد تشکیل دهنده دیگری وجود دارند که می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک شوند که از آن جمله شیر، سویا، گلوتن، گونه هایی از آجیل یا مغزهای گیاهی و مواد شیمیایی را می توان نام برد که جهت افزودن رنگ یا طعمی خاص به شکلات مورد استفاده قرار می گیرند.

علائم

علائم آن شباهتهای زیادی با انواع دیگر آلرژیهای غذایی دارد. علائم متداولی که در افراد پس از خوردن شکلات دیده می شوند به قرار ذیل می باشند:

اشکال در تنفس:

این شرایط عمدتاً زمانی رخ می دهد که بیش از یک ماده تشکیل دهنده در شکلات موجب بروز واکنشهای آلرژیک در بدن شوند. علاوه بر تنگی نفس، افراد مبتلا به این عارضه از سرگیجه، احساس تنگی در قفسه سینه، تپش قلب، دل پیچه و غیره شکایت دارند. تهوع، استفراغ و صدای خس خس به هنگام تنفس هم می تواند وجود داشته باشد. چنانچه واکنش آلرژیک بر بیش از یک دستگاه بدن تأثیر گذارد، آنگاه می تواند موجب بروز شوک آنافیلاکتیک شود که می تواند مرگبار باشد. در چنین شرایطی، فرد نبایستی حتی یک تکه شکلات را لمس کند.

جوش های پوستی:

کسانی که آلرژی شدیدی دارند می توانند به محض خوردن یک گاز شکلات دچار جوشهای پوستی شوند. در ابتدا، این نوع بثورات پوستی در صورت و گردن و اطراف آنها رخ می دهد که ممکن است سپس به سایر نواحی بدن مانند بازوها، پاها و شکم توسعه یابند.

سردرد:

سردرد شدید می تواند در برخی افراد مشاهده شود. ماده کافئین موجود در شکلات بیشتر مسئول این نشانه است. با این حال، خاطر نشان می شود که نیاز است بررسی های بیشتری در خصوص آنکه آیا شکلات حقیقتاً مسئول بروز سردرد است یا خیر صورت گیرد.

سردرگمی:

زمانی که احساس افسردگی می کنیم، عاشق خوردن شکلات هستیم به این علت که به بالا بردن روحیه مان کمک می کند. با این حال، برای افرادی که نسبت به شکلات آلرژی دارند، می تواند اثراتی عکس آن بر روی احساساتشان بگذارد. در این افراد شکلات می تواند آنها را بی قرار و زود رنج سازد. این امر بدان علت است که تئوبرومین موجود در کاکائو به نام یک محرک برای سیستم عصبی عمل کرده که به نوبه خود موجب سریعتر شدن ضربان قلب می شود.

سوزش سر دل:

این نشانه جزئی است و هیچ آسیب جدی به سلامت شما نمی زند. این واکنش معمولاً به علت کاکائو موجود در شکلات ایجاد نمی شود. در عوض، برخی مواد تشکیل دهنده دیگر ممکن است موجب بروز این واکنش آلرژیک شوند. بیشتر افرادی که پس از خوردن شکلات دچار سوزش سر دل می شوند، مجبور به متوقف ساختن آن به طور کامل نیستند.

درمان

چنانچه هر یک از علائم فوق الذکر پس از مصرف شکلات مشاهده شدند، بیماران بایستی با پزشک خود مشورت نمایند. آنها می توانند با کمک تستهای پوستی، آزمایش خون و غیره، ترکیبی که موجب بروز واکنش آلرژیک می شود را مورد شناسایی قرار دهند. سپس داروهای مناسب مطابق با شدت علائم آنها تجویز می شوند. داروهای آنتی هیستامین جهت درمان علائمی همچون بثورات پوستی، خارش و اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای کورتیکواستروئید و متسع نماینده برونش به افرادی که احساس تنگی نفس خفیف، خس خس سینه و سرفه می نمایند، تجویز می شوند به این علت که این داروها به باز کردن دستگاه تنفس کمک می نمایند. کسانی که نشانه های آنافیلاکسی مانند اشکال در تنفس، تپش قلب و تنگی یا سفتی در قفسه سینه از خود نشان می دهند را بایستی با عجله به اورژانس رسانید بطوریکه در آنجا تزریق اپی نفرین جهت درمان واکنش آلرژیک شدید بر روی بیمار انجام می شود. به محض آنکه علائم فرکش نمودند، دستورات داده شده از طریق پزشک بایستی جهت جلوگیری از وقوع بیشتر آلرژی به شکلات به طور دقیق پیروی شوند.

در صورتی که نسبت به شکلات آلرژی دارید، ممکن است مجبور به متوقف ساختن خوردن شکلات نباشید. پزشک شما ممکن است توصیه نماید که تنها از شکلاتهایی مصرف کنید که حاوی مواد تشکیل دهنده خاصی نباشند که می توانند موجب بروز واکنشهای آلرژیک شوند. در این مورد، شما تنها بایستی پیش از خرید شکلات، برچسب روی آن را بخوانید.

منبع: راسخون

به "علائم آلرژی به شکلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آلرژی به شکلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید