تابستان 99، بهترین زمان ورود استارتاپ های پیروز ایرانی به بازار سرمایه

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، مسعود حمیدزاده، کارشناس ارشد سرمایه گذاری های جسورانه گروه اقتصادی فیروزه در یادداشت اختصاصی خود در وبنا، مبحث هرینه سرمایه (Cost of Capital) را یکی از بزرگترین موانع کارآفرینی و ایجاد ارزش در ایران در شرایط بسته شدن درب های سرمایه خارجی زیر فشار تحریم می داند و امکان عرضه سهام استارتاپ ها و جذب سرمایه به وسیله بورس را یکی از بهترین راه های موجود برای گذار از این شرایط معرفی می نماید.

تابستان 99، بهترین زمان ورود استارتاپ های پیروز ایرانی به بازار سرمایه

مسعود حمیدزاده جذب منابع به وسیله بورس را تضمین کننده تحقق طرح های توسعه، ورود به بازارهای جدید و اشتغال زایی پایدار در شرکت های استارتاپی قلمداد می نماید و نقدشوندگی سهام شرکت های استارتاپی را امکانی برای خروج سرمایه گذاران پیشین استارتاپ ها و سرمایه گذاری مجدد در مجموعه هایی که در مراحل ابتدایی تری هستند، می داند.

متن کامل این یادداشت به توضیح زیر است:

استقبال بی سابقه سهامداران خرد از بازار سهام در چندین ماه اخیر پارادایم جدیدی را برای این بازار رقم زده است، بطوریکه در یکسال گذشته چیزی حدود 5 میلیارد دلار نقدینگی جدید وارد بازار بورس شده است . در این حین به نظر می رسد با توجه به عمق بازار سرمایه که در این روز ها در حال تجربه شرایطی متفاوت از سابقه تاریخی خود است، ورود این منابع، تا حد بسیاری خود را در متورم شدن قیمت سهام شرکت ها نشان داده است . لذا اقبال عمومی اخیر نسبت به سرمایه گذاری و کسب بهره، آغازگر فرایند نامولدی شده است که بازار را به سوی موقعیت ناپایدار و شکننده ای می راند .

بااین وجود، همچنان یکی از بزرگترین موانع کارآفرینی و ایجاد ارزش در کشورمان مبحث هزینه ی سرمایه ( Cost of Capital ) می باشد و با بسته شدن درب های سرمایه خارجی زیر فشار تحریم ها، اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی چند سالی است که به سختی با کمبود منابع دست و پنجه نرم می نماید .

دراین میان، امکان عرضه عمومی سهام نمونه های پیروز استارتاپی و جذب سرمایه به وسیله بورس یکی از بهترین گزینه های موجود به نظر می رسد . این شرکت ها که در 10 سال گذشته رشد خارق العاده ای را تجربه نموده اند، اکنون به مرحله ای از بلوغ، پایداری و چشم انداز سودآوری رسیده اند که بتوانند به عنوان حاصل دسترنج کوشش های شبانه روزی تیم های متخصص ایرانی در دسترس عموم قرار گیرند .

با اجرایی شدن عرضه سهام این شرکت ها، می توان از این اقبال عمومی و هجوم سرمایه، جهت جذب منابع در این مجموعه ها در راستای تحقق طرح های توسعه ای ، ورود به بازارهای جدید و اشتغال زایی پایدار بهره برد . این مهم از این نظر حائز اهمیت می باشد که نقدشوندگی سهام این مجموعه ها به سرمایه گذاران پیشین این شرکت ها امکان خروج و سرمایه گذاری های مجدد در فرصت هایی که در مراحل ابتدایی تری هستند می دهد؛ تزریق این منابع در کنار انباشت دانش در مجموعه های سرمایه گذاری مذکور، باعث به حرکت در آمدن چرخه سرمایه گذاری جسورانه و ارزش آفرینی در اکوسیستم استارتاپی می گردد .

سخت گیری های محافظه کارانه رگولاتور، نبود عمق کافی در بازار جهت ارزش گذاری مناسب و ساختار پیچیده ی سهامداری در بعضی مجموعه ها سه عامل بازدارنده ای هستند که تا به امروز در جهت عرضه سهام این مجموعه ها قرار داشتند . لاجرم، تمهیدات بسیط این استارتاپ ها در راستای استاندارد سازی و فراهم آوری الزامات مقرر، در کنار تعامل های سازنده اخیر با نهاد ناظر، نوید بخش باز شدن این قفل در ساختار اقتصاد معاصر کشورمان است .

عملیاتی شدن این شیوه تامین اقتصادی که بر مبنای ماده 160 قانون تجارت با افزایش سرمایه از محل ذخیره منابع حاصل از فروش سهام جدید در بازار صورت می پذیرد، می تواند یکی از اساسی ترین چالش هایی که باعث ناکارایی در چرخه زیست بوم استارتاپی شده است را از میان بردارد و راهکاری مناسب جهت دسترسی این نهادهای پیشرو به سرمایه های کلان جهت رشد، خلق ارزش و اشتغال زایی باشد .

مسعود حمیدزاده

کارشناس ارشد سرمایه گذاری های جسورانه گروه اقتصادی فیروز

اردیبهشت 1399

مشاهده منبع

منبع: مجله شنبه

به "تابستان 99، بهترین زمان ورود استارتاپ های پیروز ایرانی به بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان 99، بهترین زمان ورود استارتاپ های پیروز ایرانی به بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید