5 علت اینکه از دورکاری متنفر هستید (و روش هایی برای بهبود)

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، پس از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه هایی که در پی آن ایجاد شد، دورکاری به یک سبک زندگی تازه تبدیل شد که در ابتدا بسیار هم مجذوب کننده به نظر می رسید. با این حال، پس از چند ماه، احتمالا شما هم با مشکلاتی روبرو شدید که تجربه این شیوه از کار کردن را برای تان سخت و حتی شما را از این سبک کاری متنفر نموده است.

5 علت اینکه از دورکاری متنفر هستید (و روش هایی برای بهبود)

در این مطلب قصد داریم به آنالیز چند مشکل بزرگی که افراد دورکار ممکن است با آن ها روبرو شوند و راه کارهایی که به حل این مسائل یاری می نمایند بپردازیم.

1. شما مشتاق تعاملات اجتماعی هستید

تنهایی یکی از مهم ترین مسائلی است که ممکن است در شرایط دورکاری با آن روبرو شوید. اگر فردی باشید که در محیط کار خود تعاملات زیادی با افراد داشتید و به تنهایی کار کردن در تمام طول روز عادت ندارید، قطعا تحمل این شرایط برای شما سخت است.

در هنگام حضور در محل کار، شما می توانید در صورت بروز مشکل یا پرسشی از همکاران خود یاری بگیرید و در طول روز و حتی در هنگام عبور از راهرو با افراد مختلف مکالمات معمولی داشته باشید. اما اگر دورکار باشید، هیچ یک از این شرایط را نخواهید داشت. در ادامه شما را با راه کارهایی آشنا خواهیم کرد که به شما در حل این مشکل یاری می نمایند:

  • اگرچه نمی توانید آن مکالمات روزمره و معاشرت با همکاران را به محیط خانه خود هم بیاورید، می توانید از تکنولوژی به عنوان ابزاری برای تعامل بهره ببرید.
  • با استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند Slack، ارتباط خود را با همکاران حفظ کنید. حتی می توانید در زمان استراحت با هم هماهنگ باشید و از بازی های آنلاین گروهی لذت ببرید.
  • در فرصت هایی که پیش می آید، با تماس یا پیغام با دوستان و اعضای خانواده ارتباط برقرار کنید. این کار به شما یاری می نماید با افرادی که برایتان ارزشمند هستند احساس نزدیکی بیشتری پیدا کنید.
  • اگر دوست دارید وقت استراحت خود را با یک فعالیت مفید پر کنید و فکر خود را از افکار مربوط به کار پاک کنید، می توانید یک کلوب کتاب خوانی مجازی یا چیزی مثل آن را کلید بزنید که در آن نظرات و تجربیات خود را با افرادی که علائق مشابهی دارند به اشتراک بگذارید.
  • در جوامع آنلاین حضور پیدا کنید. به لطف تکنولوژی، جوامع آنلاین بسیاری وجود دارند که می توانید با حضور در آن ها با افرادی که علایق مشترکی با شما دارند آشنا شوید. انجمن ها، چت روم ها و گروه های موجود در شبکه های اجتماعی مرتبط با تفریحات و علائق شما می توانند بخشی از این موارد باشند.
  • خود را همواره در خانه حبس نکنید. حتی اگر شده برای یک پیاده روی کوتاه در محله از خانه خارج شوید و کمی هوای تازه استشمام کنید. این کار به شما یاری می نماید حس کنید هنوز با دنیای بیرون ارتباط دارید.

2 . بی وقفه کار می کنید

بسیاری از افرادی که در خانه مشغول کار هستند معمولا با عدم برقراری تعادل میان کار و زندگی خود درگیر هستند. این عدم تعادل به علت نادیده گرفتن مرز بین این دو حیطه است، به ویژه اگر محیطی که در آن مشغول کار هستید همان اتاق نشیمن یا اتاق خواب شما باشد یا به وسیله گوشی و تبلت کارهای خود را مدیریت می کنید.

در چنین شرایطی، این انتظار (یا شاید هم وسوسه) ایجاد می گردد که باید به هر پیغام یا اعلانی که از سوی اعضای تیم خود دریافت می کنید پاسخ دهید و همین ساعات کاری شما را طولانی تر می نماید. در این شرایط، ضروری است بتوانید بین کار و زندگی شخصی خود به گونه ای تعادل برقرار کنید که به سلامت روانی و بعلاوه کارایی شما لطمه ای وارد نگردد. برای این کار، به توصیه های زیر فکر کنید:

  • به ساعت های کاری تعیین متعهد باشید و طبق همان برنامه زمانی پیش بروید. هنگامی که برنامه داشته باشید، می تواند بهتر سیر کاری خود را پیش ببرید و از اضافه کار کردن جلوگیری کنید. بعلاوه، سعی کنید ساعات کاری خود را به گونه ای تنظیم کنید که در آن ساعت ها بیشترین بهره وری را دارید. می توانید از اپلیکیشن های مدیریت و رهگیری زمان مانند Clockify یا Timely بهره ببرید.
  • در طول روز، فواصل زمانی منظمی را به استراحت اختصاص دهید تا جسم و فکر تان آرامش پیدا کند و تمرکزتان افزایش یابد. بلند شوید و در محیط اطراف چرخی بزنید، بیرون از خانه پیاده روی کنید یا برای چند دقیقه در یک محیط آرام بنشینید. پس از انجام این کارها، می توانید با فکری تازه و انرژی بیشتر به کار برگردید.
  • اگر بیش از حد کار نموده اید، برخی از وظایف را به دیگران بسپارید تا از حجم کارتان کم گردد و کمی از فشاری که روی خودتان است بکاهید.
  • پس از این که روز کاری به خاتمه رسید، اعلان ها و پیغام های کاری را غیر فعال کنید.

3. جلسات آنلاین بیش از حد

اگرچه جلسات آنلاین مانند دیدار های بر بستر زوم و اسکایپ می توانند به ارتباط بهتر شما با همکاران و انجام وظایف یاری نمایند، اما هنگامی که بیش از حد باشند می توانند اثر مخرب و خسته نماینده ای بر شما و کار شما بگذارند. از جمله راه کارهای جلوگیری از این اتفاق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سعی کنید پیش از برگزاری هر جلسه، آن ها را برنامه ریزی کنید. این کار از غافل گیری و گیر افتادن شما در یک تماس ناگهانی جلوگیری و فکر شما را از قبل برای چنین اتفاقی آماده می نماید.
  • اگر حس می کنید یک جلسه آنلاین بیش از حد حواس شما را پرت می نماید، اصلا هراس نداشته باشید که از طرف مقابل بخواهید این تماس را به زمانی دیگری موکول کنید.
  • در زمان برقراری تماس های ویدیویی از هدفون یا ایرباد بهره ببرید تا نویز پس زمینه و صداهای محیطی به حداقل برسند و صدای شما با کیفیت بهتری به سایر افراد منتقل گردد. با این کار زمان اضافی برای شرح مجدد و بیشتر هم صرف نخواهد شد.
  • برای کاهش حواس پرتی و افزایش کارایی خود، از ارتباطات غیر هم زمان (ایمیل، پیغامک و…) بهره ببرید.

4. حواس پرتی ها و مداخلات مداوم

قطعا محیط خانه همواره آرام نیست و مکان مستعدی برای انواع حواس پرتی ها و مداخلات است، بنابراین تبدیل آن به محل کار می تواند به یک چالش بزرگ تبدیل گردد.

سر و کار داشتن با بچه ها، مراقبت از حیوانات خانگی، کار کردن در اتاق نشیمن یا اتاق خواب، کار روی میز غذاخوری یا محیط بازی هر یک می توانند به نوعی تمرکز ما را از کاری که انجام می دهیم دور نمایند. پس بهتر است از روش های زیر یاری بگیریم:

  • برای خود و برای اعضای خانواده قوانین کلی تعیین کنید تا بدانید چه زمانی را می توان به صحبت کردن یا مشغول شدن با آن ها اختصاص دهید.
  • ضروری است یک محل کار تعیین داشته باشید تا بتوانید بدون مزاحمت روی کارتان متمرکز شوید. این مکان ممکن است یک اتاق مجزا باشد یا حتی گوشه ای خلوت از محیط خانه. در پی راه هایی باشید که بتوانید محیط دفتر کار را در خانه برای خود تداعی کنید، مانند اضافه کردن قاب عکس، گلدان، وسایل مرتبط با شغل تان یا جوایز تحصیلی و شغلی به محلی که در آن کار می کنید.
  • از اپلیکیشن هایی مانند Freedom و RescueTime و Forest برای اختصاص زمان به تمرکز روی کار یا موضوع خاص یاری بگیرید.

5. فرسودگی ناشی از دورکاری

قطعا دورکاری مزایای خاص خود را دارد، اما می تواند تجربه ای استرس زا هم باشد. فرسودگی ناشی از دورکاری در واقع اثری است که از انباشت تمامی مسائلی که تا به اینجا ذکر کردیم ایجاد می گردد. از جمله آثار این حالت می توان به احساس خستگی زیاد، نگرانی، نبود انگیزه، سردرد یا اختلالات خواب اشاره نمود. برای حل این مشکل بهتر است روش های زیر را امتحان کنید:

  • یک راه موثر برای برون رفت از حالت فرسودگی ناشی از دورکاری مدیتیشن است. اگر نمی دانید چطور باید شروع کنید، می توانید از ابزارهای دیجیتال مانند اپ های Calm و Insight Timer یا Headspace یاری بگیرید.
  • هر زمان که می توانید از کار فاصله بگیرید و به تفریح های مورد علاقه تان بپردازید، مانند تماشای یک قسمت از یک سیت کام کوتاه.
  • سعی کنید هر روز کمی ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید.
  • هر روز شکرگزاری را تمرین کنید تا فکر تان روی جنبه های مثبت کار و زندگی متمرکز گردد. از قلم و کاغذ یا اپ های موجود برای یادداشت برداری بهره ببرید و مواردی را که شکرگزارشان هستید یادداشت کنید تا انگیزه تان را دوباره به دست آورید و فکر شما به سمت نگرش های مثبت متمایل گردد.

بهبود تجربه دورکاری و افزایش بهره وری

قطعا در شرایط دورکاری دلتنگ برخی از فعالیت هایی خواهید شد که در زمان حضور در محیط کار آن ها را انجام می دادید، اما نمی توانید این فعالیت ها را در خانه انجام دهید. با این حال دورکاری هم مزایای خود را دارد، مانند پرهیز از رفت و آمد به محل کار، رهایی از ترافیک، راحتی محیط خانه و … که می توان با تمرکز بر آن ها و ایجاد نگرش مثبت، کار کردن از راه دور و در خانه را هم به یک تجربه لذت بخش تبدیل کرد.

فرقی ندارد تازه دورکاری را شروع نموده اید یا چند سال است که به این سبک کار می کنید، همواره فرصت پیشرفت و بهبود شرایط وجود دارد. در نظر گرفتن موارد بالا و عمل به توصیه هایی که عنوان شد می توانند به شما در حل مسائل ناشی از دورکاری و تبدیل آن به یک تجربه دل چسب یاری نمایند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 علت اینکه از دورکاری متنفر هستید (و روش هایی برای بهبود)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت اینکه از دورکاری متنفر هستید (و روش هایی برای بهبود)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید