گزارش، مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا جابجا شد، بازدارندگی و مقاومت ایران، یک گام دیگر به پیش

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، تازه ترین تحول در صحنه منطقه اخباری است که درباره جابجایی مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا از العدید قطرمنتشر شده، خبری که صرفنظر از ابعاد آن نشان از بعد جدیدی از تأثیر سیاست مقاومت فعال ایران در عقب راندن دشمنی دارد که چندی پیش تهاجمی عمل می کرد.

گزارش، مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا جابجا شد، بازدارندگی و مقاومت ایران، یک گام دیگر به پیش

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل وبلاگ عینک آفتابی مردانه، روزنامه واشنگتن پست شب گذشته در گزارشی نوشت که در بحبوحه تشدید تنش ها بین دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ایران، ایالات متحده تصمیم گرفته است تا مرکز فرماندهی نیروی هوایی خود در قطر را به طور موقت به کارولینای جنوبی منتقل کند.

این نخستین بار در 13 سال گذشته است که آمریکا مرکز فرماندهی نیروی هوایی خود را از منطقه خاورمیانه خارج کرده است. در نتیجه این تصمیم، مرکز عملیات نیروی هوایی آمریکا در پایگاه العدید قطر طی روز شنبه تخلیه شده و کلیه فعالیت های آن به یک پایگاه هوایی در کارولینای جنوبی منتقل شده است.

فردریک کلمن فرمانده مرکز عملیات هوایی و فضایی 609 آمریکا در این باره علت این امر مدعی شد: ایران بارها از طریق منابع مختلف تمایل خود را برای حمله به نیروهای آمریکایی نشان داده است.

صرفنظر از ابعاد این اقدام باید گفت که این همان پایگاهی است که اردیبهشت 98 و در بحبوحه تلاش آمریکا برای تقویت فشار حداکثری بر ایران و تقویت دوقطبی جنگ و صلح در قبال ایران خبر استقرار چهار بمب افکن بی 52 آمریکا در آن با سر و صدای زیادی توسط آمریکایی ها و رسانه های طرفدار آنها منتشر شد.

استقرار این بمب افکن ها در آن زمان تقویت کننده کمپین رسانه ای گزینه ارعاب علیه ایران بود که پیش از آن با اخبار اعزام ناوگان هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه آغاز شده بود.

البته بعداً در اواسط مرداد بود که تصاویر ماهواره ای نشان داد این چهار فروند بی52 پایگاه قطر را بی سر و صدا ترک کرده اند. در واقع خبر استقرار این چهار بمب افکن در راستای جنگ روانی آمریکایی ها علیه ایران صورت گرفت چراکه یگان های مختلف پروازی آمریکا به صورت دوره ای در نقاط مختلف جهان حضور پیدا می کنند که این اتفاق، یک امر عادی در طول سال است همانطور که این روال برای اعزام ناوهای هواپیمابر نیز صدق می کند و تصمیم اعزام این ناو نیز طبق روال عادی جابجایی نیروها است.

  • مفاهیم جابجایی

    درباره تصمیم اخیر در پایگاه هوایی العدید باید گفت که صرفه نظر از صحت ادعاهای آمریکایی ها درباره این که تهدید ایران باعث شده که مرکز فرماندهی این پایگاه به آمریکا منتقل شود و صرفنظر از ابعاد این جابجایی، این خبر دربردارنده چند مفهوم برای ایران و منطقه است.

    نکته اول این که آمریکایی ها جابه جایی برنامه ریزی شده سالانه جنگ افزارهای خود را مانند ورود ناوهای نیروی دریایی به خلیج فارس یا استقرار دوره ای بمب افکن ها در پایگاه های خاورمیانه را وسیله عملیات روانی علیه ایران استفاده می کنند و آن را در چارچوب پازل بزرگتری که درباره ایران تعریف کرده اند یعنی زنده نگهداشتن دو قطبی جنگ و صلح در منطقه و ایران هراسی بازی می کنند. هدف نیز این است که اینگونه جلوه دهند که اگر کسی تن به سازش با آنها و خواسته های آنها ندهد لاجرم با مشت آهنین رو به رو است.

    به رغم این تلاش های آمریکایی ها، تاکیدات مقام رهبری مبنی بر نه جنگ می شود و نه مذاکره می کنیم در کنار تحولات چند ماه اخیر نشان داد که گزینه جنگ علیه ایران بخاطر دلایل مختلف از جمله ناتوانی آمریکا در آغاز جنگ تازه در منطقه، موقعیت ضعیف همپیمانان غربی و منطقه ای، کاهش اعتماد به دولت ترامپ و همچنین ناتوانی در کنترل عواقب هر تقابل احتمالی، اصلاً مطرح نیست.

    همچنین نتایج ناشی از راهبرد مقاومت فعالی که از سوی ایران و بعد از یک سال سیاست انفعال نسبت به بدعهدی غرب در پیش گرفته شد، نشان داد که گزینه نظامی لافی بیش نیست. واکنش آمریکا به ساقط شدن پهپاد جاسوسی بر فراز آبهای ایران و همچنین توقیف کشتی قانون شکن انگلیسی، نشان داد که حرف از گزینه نظامی بنا بر تحلیل ها امکان پذیر نیست. حمله یمنی ها به خطوط انرژی یمن در کنار حمله اخیر به تاسیسات آرامکو نیز نشان داد نه تنها خود آمریکا بلکه همپینانان نیز در نقطه اوج آسیب پذیری در منطقه قرار دارند و دامنه تقابل احتمالی برای آمریکا قابل کنترل نیست.

    بدعهدی آمریکا و غرب به تعهدات مذاکراتی و بی نتیجه بودن تلاش غرب برای به سازش و مذاکره کشاندن ایران در ازای گزینه های فریبکارانه ای همچون ارایه امتیازات موقت و کم تر از تعهداتی که در برجام از سوی غرب ارایه شده بود، مانند طرح پیشنهادی فرانسه که با اجازه آمریکا ارایه شده بود و همچنین تلاش اخیر آنها برای دیدار نمایشی میان آقای روحانی و ترامپ نیز نشان داد که گزینه مذاکره برای تحمیل نیز میدانی برای ایفای نقش ندارد.

    • تقویت بازدارندگی مقاومت فعال

      نکته اصلی دراعلام جابجایی در این پایگاه العدید و مرتبط کردن آن به ایران این است که تجربه آمریکایی ها در قبال راهبرد مقاومت فعال ایران آنها را به این قطعیت رسانده که تهدید ایران به تلافی هرنوع خرابکاری علیه امنیت ایران را جدی بگیرند و بر اساس آن تصمیم گیری کنند و این یک بازدارندگی دیگری است که این راهبرد مقاومتی برای ایران به همراه داشته است.

      به عبارتی این رویکرد ایران در طول این مدت توانسته علاوه بر خنثی کردن فشار حداکثری بر ایران و قراردادن تهران در موضع برتر منطقه ای، چرخش عملیاتی و تاکتیکی از سوی آمریکا و همپینانان آن ایجاد کند.

      چرخش در اظهارات تهاجمی و تند مقامات امارات و عربستان در ماه های اخیر، تلاش آنها برای یافتن راهکارهای منطقه ای از جمله میانجیگری برای کاهش تنش با ایران را نیز می توان در همین دستاورد تعریف کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا جابجا شد، بازدارندگی و مقاومت ایران، یک گام دیگر به پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا جابجا شد، بازدارندگی و مقاومت ایران، یک گام دیگر به پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید