چالش باستان شناسان به کارگیری جدیدترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، یک مرمتگر آثار تاریخی چالش موجود بین مرمتگران و باستان شناسان جهان و ایران را نشان از حساسیت بالای باستان شناسان به منظور بهره گیری از بهترین و به روز ترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران مطرح نمود.

چالش باستان شناسان به کارگیری جدیدترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فتح الله احتیاجی پژوهشگر و مرمت گرآثار تاریخی -فرهنگی این مطلب را در نشست گزارش به همکار پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی عنوان کرد و گفت: محوطه های باستانی ، تاریخی و فرهنگی به جا مانده از گذشتگان نشانی از توانمندی و خلاقیت بشر در طول تاریخ است.

این پژوهشگر اعلام کرد: حفظ و نگهداری این محوطه ها در درک مفاهیم ، ارزشها و ماهیت کالبدی این نشانه های فرهنگی و انتقال آن به جامعه کنونی یاری شایانی می نماید.

او اضافه نمود: در راستای تعامل بین پژوهشکده های باستان شناسی و حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی پژوهشگاه ، نتایج بسیار مفیدی از مرمت های صورت گرفته طی کاوش های صورت گرفته در مناطق مختلف کشور بدست آمده است.

احتیاجی حفاظت و مرمت پیش، حین و بعد از کاوش های باستان شناختی را در این حوزه بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اختصاص بودجه جدای از کاوش برای انجام این اقدامات لازم و لازم است.

او در ادامه از تجارب حفاظت حین کاوش در محوطه های سد للار سیمره ایلام، تپه ریوی خراسان شمالی و بازه هورخراسان رضوی سخن گفت و اضافه نمود: در این حوزه همکاری های متقابل معاونت سازمان میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استانها و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همسو و در یک راستا نتایج قابل قبولی در اهداف این کاوش ها به ثمر رساندند.

او توضیح داد: پژوهشکده حفاظت و مرمت در سالهای اخیر در حوزه حفاظت های حین و بعد از کاوش های باستان شناسی و مطالعات آزمایشگاهی داده های باستان شناسی مجموعه های یاد شده را همراهی نموده است.

او با تأکید بر برخورداری پژوهشگران این حوزه ازدانش روز توضیح داد: ارتباط میان باستان شناسان و مرمتگران در جهان و ایران به یک چالش تبدیل شده و البته این چالش از جهاتی خوب است زیرا حساسیت باستان شناسان را دربهره مندی از دانش روز و بهره گیری از بهترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران نشان می دهد.

آسیب شناسی آثار شیشه ای موزه آبگینه

دیگر سخنران این نشست نرگس دوستی به بیان بخشی از پروژه طبقه بندی آسیب ها و مشخص اولویت های حفاظتی آثار شیشه ای موزه های کشور (فاز اول: موزه آبگینه و سفالینه) پرداخت که توسط وی با همکاری زهره محمدیان انجام گرفته است.

او اضافه نمود: برای حفاظت یک مجموعه اولین قدم، کسب اطلاعاتی جامع درباره وضعیت کنونی مجموعه، شناسایی آثاری که احتیاج به اقدامات حفاظتی یا مرمتی دارند و تخمین زمان لازم برای کار است.

او یکی از مهمترین فواید ایجاد پایگاه اطلاعاتی از وضعیت اشیاء، را اولویت بندی کردن آثار و مدیریت برنامه های کاری دانست.

دوستی با بیان اینکه این پروژه در دو بخش تئوری و عملی به آنالیز آسیب های آثار شیشه ای در موزه ها می پردازد توضیح داد: در بخش تئوری کلیاتی درباره فرایندهای تخریب و نشانه های ظاهری انواع تخریب با استفاده از منابع علمی گردآوری شده است.

او گفت: در بخش عملی آثار شیشه ای موزه آبگینه (فاز اول آثار موجود در مخزن) مورد آنالیز قرار گرفتند و برای ثبت آسیب ها فرم آسیب شناسی مخصوص آثار شیشه ای طراحی شد.

او با بیان این نکته که بخش های مختلف فرم به گونه ای طراحی شده که در نهایت می توان آنها را با هم مقایسه نموده و به اطلاعات آماری دست یافت توضیح داد: تا کنون در حدود 25% آثار شیشه ای مجموعه آنالیز و شناسنامه حفاظتی (شامل وضعیت اثر و اولویت حفاظتی) برای آثار تهیه شده است.

منبع: میراث آریا

به "چالش باستان شناسان به کارگیری جدیدترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش باستان شناسان به کارگیری جدیدترین روش های حفاظتی توسط با تجربه ترین مرمتگران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید