ایران در کنار 5 قدرت فضایی جهان قرار می گیرد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی و همزمان با دهه فجر که در موزه ارتباطات برگزار گشت، با اشاره به پروژه های فضایی کشور از قرار دریافت ایران در کنار 5 قدرت فضایی جهان در آینده نزدیک اطلاع داد.

ایران در کنار 5 قدرت فضایی جهان قرار می گیرد

به گزارش ایران، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اهمیت صنعت فضایی، گفت: بار مسئولیت صنعت فضایی بر عهده کسانی است که بنابر محدودیت هایی در پشت پرده و پنهانی فعالیت می نمایند و آینده به کوشش های آنان گواهی می دهد. وی با اشاره به رویکردهای این دولت در حوزه فضایی کشور گفت: جدا از پیشرفت صنعت فضایی که از سال های گذشته شروع شده است، رویکرد اصلی ما توسعه کاربردهای فضایی در کشور بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به راهبردهای معین شده در این حوزه تأکید کرد: کار توسعه تکنولوژی به بخش های عمومی و خصوصی سپرده شد و ما به توسعه زیرساخت ها پرداختیم. وی همچنین به عرصه ماهواره های مخابراتی اشاره نمود و اضافه کرد: در این حوزه کوشش های خوبی اجرا شده اما به دلیل زمان بر بودن آن به عمر دولت ها نمی رسد چراکه از اراده ساخت تا در مدار قرار دریافت آن 5 سال زمان احتیاج دارد در صورتی که عمر دولت ها بیش از 4 سال نیست. آذری جهرمی یکی از دلایل عدم پیروزیت در ساخت ماهواره های مخابراتی را احتیاج به سرمایه عظیم برای آنها دانست و توضیح داد: بر همین اساس بخش خصوصی را در این حوزه وارد میدان و نقاط مداری خود را به آنها واگذار کردیم و امروز یک اپراتور ملی داریم که قرار است ماهواره مخابراتی را تهیه کند.

وی اضافه کرد: ماهواره ای که دولت یا شرکت ایرانی در مدار قرار دهد فرقی ندارد و این ماهواره، ماهواره ملی ما خواهد بود و با این کار یک مشکل جدی که در این جهت قرار داشت را مرتفع کردیم و برنامه داریم تا 3 سال آینده ماهواره مخابراتی جمهوری اسلامی ایران را در نقطه 43.5 درجه در مدار قرار دهیم. جهرمی اضافه کرد: این یک تصمیم راهبردی بود که با یاری تمام بخش های کشور در این دوره گرفته شد.

وزیر ارتباطات به رویکرد کاربرهای صنعتی در این حوزه نیز اشاره نمود و گفت: در این حوزه برای ایجاد کسب و کارها توسط دانشجویان برنامه ریزی شد و دولت یکی از عظیمترین مشتریان این خدمات بود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری اجرا شده در این حوزه، اضافه کرد: هم اکنون وزارت نیرو از گزارش های به روز و مدون سازمان و پژوهشگاه فضایی برای پایش منابع آبی، پیش بینی شرایط هوا، پیگیری خشکسالی و سیلاب های کشور استفاده و وزارت کشاورزی نیز از سطوح زیرکشت خود استفاده می نماید و سازمان مدیریت هم برای آمایش سرزمین از اطلاعات سازمان فضایی کشور بهره می گیرد.

وزیر ارتباطات همچنین به افتتاح مرکز داده فضایی کشور اشاره نمود و گفت: با افتتاح این مرکز و با هدف تسهیل ارائه اطلاعات پایه کشور، نقشه های تصویربرداری شده که سال ها در سازمان فضایی کشور وجود داشت، به صورت تسهیلات مناسب در اختیار کسب و کارهای ایرانی این حوزه قرار می گیرد. وی اضافه کرد: افتتاح این مرکز خبر خوبی برای کسب و کارهای این حوزه است و امیدوارم اطلاعات این مرکز برای مدیریت هوشمند در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

آذری جهرمی از شکل گیری 100 کسب و کار مورد حمایت نیز اطلاع داد و گفت: پارک فضایی با رویکرد حمایت از کسب و کارهای فضا پایه تا قبل از تیرماه امسال در استان مازندران به بهره برداری می رسد. وی در زمینه حوزه توسعه تکنولوژی در این بخش نیز به رونمایی از ماهواره بر ذوالجناح توسط وزارت دفاع اشاره نمود و اضافه کرد: این ماهواره وزن بیشتری را در مدار 500 کیلومتری قرار می دهد و پایه تحقیقات کشور برای مدار هزار کیلومتری است. وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به پروژه های ماهواره ای سازمان فضایی گفت: ماهواره پارس یک و ماهواره طلوع آماده قرار دریافت در مدار است و امیدواریم این موضوع تا سرانجام امسال محقق گردد.

وی به تحریم های امریکا علیه صنعت فضایی ایران اشاره نمود و اضافه کرد: بر خلاف این تحریم ها ما همکاری های بین المللی خود را توسعه دادیم و امیدواریم تا قبل از سرانجام این دولت، خبر یک حرکت راهبردی و بسیار مهم را اعلام کنیم که باعث پیشرفت عظیمی در حوزه فضایی کشور می گردد.

وی همچنین با تقدیر از وزارت خارجه برای فعال کردن دیپلماسی فضایی در این وزارتخانه، اضافه کرد: بزودی با حضور کارشناسان بین الملل این حوزه در ایران، کارگاه هایی برای ارتقای سطح آموزش در کشور برگزار می گردد در صورتی که ما در تحریم قرار داریم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما رفتنی هستیم و دانشمندان این حوزه می مانند، گفت: در آینده نزدیک ایران در جمع 5 قدرت عظیم جهان در حوزه فضایی واقع شده است و مانند همواره اعلام می کنم آینده این حوزه بسیار روشن است.

وی درباره رسیدن به هدف مدار 36 هزار کیلومتری به برنامه مشترک این وزارتخانه با وزارت دفاع برای راه میان بر رسیدن به این مدار اشاره نمود و اضافه کرد: برای در مدار قرار دادن ماهواره تحقیقاتی، قراردادی با وزارت دفاع بسته شده و مسئولان این وزارتخانه قول داده اند تا سرانجام دولت این پروژه به سرانجام برسد و امیدواریم نتیجه تست پیروزیت آمیز باشد. آذری جهرمی تأکید کرد: این گام محکمی برای رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری در این دولت است.

اعزام انسان به فضا در سال 1410

رئیس پژوهشگاه هوافضا نیز در این مراسم گفت: پژوهشکده زیست فضا مدت هاست مشغول مهیا کردن زیرساخت های لازم برای اعزام موجود زنده به فضا است. در گذشته شاهد اعزام موجود زنده (میمون) به فضا بودیم. طبق سند تدوین شده فضا قرار بود تا سال 1404 اعزام انسان زنده به فضا انجام گردد اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت اعزام انسان به سال 1410 موکول شد.

به گزارش ایرنا، فتح الله امی تأکید کرد: کپسول زیستی به مدار 130 کیلومتری زمین فرستاده خواهد شد. این کپسول 500 کیلوگرم وزن دارد که 75 درصد کپسول اصلی است که در آینده انسان در آن قرار می گیرد و به فضا اعزام خواهد شد. وی با بیان اینکه تا به امروز 30 نفر روی این پروژه کار کرده اند، اشاره نمود: طبق استانداردهای جهانی کپسول زیستی باید حداقل 5 پرتاب پیروز داشته باشد تا بتوانیم کپسول یک به یک را بسازیم. رئیس سازمان فضایی نیز در این مراسم به تشریح فعالیت های خود پرداخت و گفت: پیرو تأکید وزیر ارتباطات نقشه استراتژیک نقشه فضایی کشور را با در نظر دریافت چهار راهبرد تدوین کردیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، چهار راهبرد اولین شتاب بخشی برنامه های فضایی، سند توسعه هوافضا، آزادسازی داده ها برای ورود بخش خصوصی و مدیریت پژوهش در حوزه فناوری تدوین شد. در چهار بخش توسعه زیرساخت، تحول در اقتصاد فضا، توسعه خدمات فضاپایه، توسعه زیرساخت های فضایی و رشد ارزش اضافه کرده بخش از جمله موارد مهم نقشه استراتژیک توسعه صنعت فضایی کشور است. رئیس سازمان فضایی اضافه کرد: دستیابی به سه مدارعملیاتی مدار لئو، مدار خورشید آهنگ و مدار ژئو از جمله زیرساخت هایی است که تا سرانجام دولت دوازدهم به آن دست پیدا خواهیم کرد.

براری گفت: ماهواره های سنجش از دور نمونه دوم ماهواره پارس پلاس، پارس 2 و ماهواره رسام، ماهواره های مخابراتی فضایی ناهید 3 و بلوک انتقال مداری سامان 2 در دست طراحی هستند.

وی درباره ماهواره هایی که در صف پرتاب هستند نیز گفت: ماهواره های سنجش از دور طلوع، پارس 1، ظفر 2 و ماهواره های مخابرات فضایی ناهید 1، ناهید 2 و بلوک انتقال مداری سامان از جمله ماهواره هایی هستند که منتظر هستیم زمان پرتاب آنها برسد. براری تأکید کرد: نمونه مهندسی کپسول زیستی تا سرانجام بهمن ماه به بهره برداری می رسد و نمونه پروازی آن تا خردادماه ساخته خواهد شد. وی اضافه کرد: توسعه ایستگاه های فضایی کنترل و بهره برداری از ماهواره های بومی، اخذ تصاویر ماهواره های سنجشی با رزولوشن بالا و ارائه خدمات پهنای باند ایرانست از جمله مواردی است که در دستور کار سازمان فضایی کشور واقع شده است. براری تأکید کرد: در دوره مدیریت آذری جهرمی بودجه فضایی 800 میلیارد تومان شد و سال آینده نیز بودجه به 1200 میلیارد تومان رسیده است که این بودجه نسبت به قبل جهش عظیمی را نشان می دهد.

منبع: ایران آنلاین

به "ایران در کنار 5 قدرت فضایی جهان قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در کنار 5 قدرت فضایی جهان قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید