نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان: بخش اندکی از عایدی 5 میلیارد تومانی نوروزی تخت جمشید خرج خودش گردد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه عایدی تخت جمشید خرج خودش نمی گردد، گفت: بر اساس اعلام دستگاه های ذی ربط در نوروز سال جاری تعداد قابل توجهی از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید نموده و برای خرید بلیط 10 هزار تومان پرداخته اند.

نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان: بخش اندکی از عایدی 5 میلیارد تومانی نوروزی تخت جمشید خرج خودش گردد

وبلاگ عینک آفتابی مردانه :

جلال رشیدی در تبادل نظر با مهر گفت : با توجه به این می توان پی برد که فقط با همین بلیط فروشی حدوداً پنج میلیارد تومان عایدی نوروز تخت جمشید به غیر از مابقی پارکینگ و… بوده است.

وی با انتقاد از عدم تخصیص این بودجه به تخت جمشید بیان نمود: جالب است که از همین مقدار عایدی بودجه ای برای کارهای مطالعاتی تخت جمشید اختصاص نمی یابد و پژوهش های مهم در این مجموعه از جمله مطالعات پیرامون گلسنگ ها تعطیل شده است.

نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با تاکید بر اینکه عایدیهای تخت جمشید باید برای خودش خرج گردد، ادامه داد: نباید اجازه داد که این بنای جهانی با مسائل دست و پنجه نرم کند فقط اگر درصد کمی از این عایدیها به خود مجموعه تخصیص یابد عمده مسائل برطرف خواهد شد.

وی به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان در آینده ای نزدیک اشاره نمود و اضافه کرد: در همین یکی دو ماه آینده وزیر میراث به استان فارس سفر می نماید و به طور حتم بازدید از مجموعه های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد نیز در برنامه هاست و موضوع اعتبارات پیگیری خواهد شد.

وی تاکید نمود: مجموعه جهانی تخت جمشید متعلق به همه هست و باید برای حفاظت و نگهداری از این بنا کوشش کرد.

لازم به ذکر است، بر اساس اعلام کارشناسان امر، از نظر ریخت شناسی و صفات ظاهری بالغ بر 125 گونه از قارچ های گلسنگی و گلسنگ دوست در تخت جمشید و پاسارگاد شناسایی شده و به تناسب مقدار فعالیت آنها بر سطوح سنگی به سه گروه گلسنگ های خطرناک، کم خطر و بی خطر تقسیم بندی شده اند.

در این میان دو گروه گلسنگ های خطرناک و کم خطر در محو کردن نقوش و کتیبه های این بنای بزرگ جهانی نقش تأثیرگذاری دارند. بر تحقیقات اولیه که مربوط به سال 83 است مجموع گونه های شناسایی شده از میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد به 65 گلسنگ می رسید اما در سال های اخیر با آنالیز دقیق تر تعداد این گونه ها به 125 گونه رسیده است.

چندین سال است که به علت عدم تخصیص بودجه مطالعات پیرامون این پدیده متوقف شده از این رو ضروری است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدابیر ویژه ای پیرامون این موضوع اتخاذ گردد.

کارشناسان امر بر این باورند که حدود 600 میلیون تومان برای فاز دوم مطالعات گلسنگ شناسی تخت جمشید و پاسارگاد ضروری است اما متأسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار مطالعات تعطیل شده است. این در حالیست که بر اساس آمار فقط نوروز سال جاری بیش از 200 هزار نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید نموده اند که می توان پی برد که عایدی این مجموعه فقط از بلیط فروشی نوروز یک رقم قابل ملاحظه است.

منبع: توریسم آنلاین

به "نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان: بخش اندکی از عایدی 5 میلیارد تومانی نوروزی تخت جمشید خرج خودش گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان: بخش اندکی از عایدی 5 میلیارد تومانی نوروزی تخت جمشید خرج خودش گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید