فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی با پیگیری اداره صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی در لیست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو ثبت شد.

فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

یحیی نیکدل مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرد که پیگیری ثبت این فراوریات از دوسال گذشته آغاز شد که در سال 94 فرش های دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد که با پیگیری های اجرا شده یک سال پس از ثبت ملی این محصولات، در 25 خرداد 95 فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی در لیست سازمان دنیای مالکیت فکری به نام ایران ثبت بین المللی شد.

نیکدل اعلام کرد که 22 هزار بافنده فرش دستباف در خراسان شمالی فعال هستند که به طور میانگین 30 درصد بافندگان بیشتر در شهرهای بجنورد راز و جرگلان و مناطقی از مانه سملقان به فراوری فرش ترکمن می پردازند و 70 درصد نیز به فراوری فرش کردی در استان مشغول هستند .

سازمان دنیای مالکیت فکری (وایپو) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در دنیا تأسیس شد و مقر آن در ژنوی سوئیس واقع شده است.

هم اکنون 184 کشور عضو وایپو هستند و این سازمان 24 معاهده بین المللی را مدیریت می نماید که یکی از آن ها موافقتنامه لیسبون، ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین المللی آن ها، است.

منبع: کجارو / ایرنا

به "فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید