غارهای ایران به علت نداشتن نقشه ناشناخته مانده اند

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، غارهای ایران برای جذب گردشگران پتانسیل بالایی دارند، ولی از بین دوهزار غار موجود در ایران تنها برای 350 تا 400 غار نقشه تهیه شده و مابقی غارها همانند نقطه ای در نقشه هستند.

غارهای ایران به علت نداشتن نقشه ناشناخته مانده اند

یونس شریعت مداری، غارشناس و کارشناس غارنوردی، با بیان اینکه کاربری توریستی از غارها نباید به صورتی باشد که سبب آسیب رساندن به زیست بوم آن ها گردد، بیان نمود که تنها برای 350 تا 400 غار از بین دوهزار غاری که در ایران وجود دارد نقشه تهیه شده است.

شریعت مداری درباره اینکه تا چه مقدار غارهای ایران در جهان شناخته شده هستند و گردشگرانی برای تماشا آن ها به ایران می آیند، گفت:

از نظر اتحادیه جهانی (UIS) شناسایی و معرفی غارها به این معنا است که شما از آن ها نقشه، عکس و بعلاوه گزارش زمین شناسی و موارد دیگر داشته باشید که در این بین نقشه به عنوان الویت بوده که اگر نباشد در حقیقت کسی از غار مورد نظر اطلاع ندارد. بر این اساس می توان گفت که از بین دوهزار غاری که در ایران وجود دارد، تنها برای 350 تا 400 غار نقشه تهیه شده و کارهای زمین شناسی، عکاسی و موقعیت دقیق جی پی اس آن را داریم و بقیه چندان شناخته شده نیستند.

به گفته ایشان در غارشناسی کشور ما در جهان هیچ جایگاهی ندارد. چراکه اطلاعاتی در خصوص آن ها نداریم و بر اساس چیزی که سازمان زمین شناسی بعد از چهل و خرده ای سال طبقه بندی نموده و فهرست داده است؛ اکنون تنها موقعیت مکانی و جانمایی 2 هزار غار را در ایران وجود دارد که به جز حدود 400 غار مابقی همانند نقطه ای در نقشه هستند.

شریعت مداری در ادامه با بیان اینکه برترین ها همواره در الویت هستند؛ خاص ترین غارهای ایران را این طور معرفی کرد: غار نمکدان به طول 6 هزار و پانصد متر، طولانی ترین غار نمکی جهان بوده که در جزیره قشم واقع شده است. بعلاوه غار های سهولان، دانیال، سراب و علیصدر از برترین نمونه های غارهای آبی به شمار می آیند که در ایران واقع شده اند. همین طور غار آهکی پَرو با طول 750 متر یکی دیگر از غارهای خاص ایران که در کرمانشاه واقع شده است.

این کارشناس غارنوردی درباره اندازه استقبال گردشگران داخلی از غارهای ایران نیز گفت که به طور کلی گردشگران استقبال خوبی از غارهای روتین ما همانند غار نخجیر در دلیجان استان مرکزی، غار کتله خور زنجان و غار رودافشان در نزدیکی تهران به عمل می آورند.

وی لامپ هایی که برای تردد گردشگران در غارها قرار می دهند، نوعی عامل آسیب رسان به زیست بوم غارها بیان کرد و ادامه داد که نور و گرمایی که این لامپ ها ایجاد نموده، سبب آسیب رساندن به غار می گردد. عامل دیگر آسیب رسان، رفت وآمد گردشگران به داخل غارها است که سبب آوردن عوامل بیرونی به داخل غارها شده و آن ها را با مشکل روبرو می نماید.

شریعت مداری ادامه داد:

برداشت های کنترل نشده از آب های درون غار عامل دیگری که موجب تخریب غارها شده است. این موضوع عوامل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به برداشت آب به وسیله انسان ها و بعلاوه زیست بوم غار اشاره نمود که گرم شدن کره زمین، سبب کاهش آب های زیر زمینی هم شده است.

منبع عکس: وبلاگ عینک آفتابی مردانه

منبع: کجارو / ایلنا

به "غارهای ایران به علت نداشتن نقشه ناشناخته مانده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای ایران به علت نداشتن نقشه ناشناخته مانده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید