زلزله باعث ظهور نورهایی در آسمان می گردد!

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، صدها سال است که در حین زلزله و پس از آن نورهایی در آسمان رویت می گردد که همواره داستان های عجیب و جالبی را با خود به همراه داشته است.

زلزله باعث ظهور نورهایی در آسمان می گردد!

مردم تا قرن ها ادعا می کردند هنگام زلزله، نورهایی مرموز را در آسمان می بینند. تا قرن بیستم این داستان ها به صورت افسانه بود و دانشمندان زمانی آن را تایید کردند که عکس هایی از آن بیرون آمد. به این ترتیب موجی از تئوری ها و دلیل وقوع آن به راه افتاد، تا این که تیم محققان توانستند در سال 2014 به نتایج جالبی برسند.

در 7 سپتامبر سال 2017، زمین لرزه ای به بزرگی 8٬1 ریشتر سواحل مکزیک را لرزاند که بزرگ ترین زلزله قرن در مکزیک لقب گرفت. در میان اخبار غم انگیز مرگ و میر و ویرانی ها، داستان دیگری نیز دهان به دهان می چرخید، خبر نورهای عجیب و غریبی بود که در حین زلزله دیده شد و عده ای زیادی فکر می کردند بشقاب پرنده ای در آسمان دیده اند و بعضی نیز معتقد بودند آخرالزمان رسیده است. به باور آن ها نورهای اسرارآمیز سبز و آبی که در آسمان برق می زد، باعث دیوانگی شکارچیان داخل بشقاب پرنده شده بود. در ویدیوها نیز می شد نورهای وحشتناکی را دید که در آسمان مکزیک می درخشند.

برای صدها سال گزارش هایی مبنی بر مشاهده این نورها در طول زلزله و بعد از آن اعلام می شد که در رنگ های مختلفی از سفید گرفته تا ابرهای رنگین کمان ظاهر می شدند. اما دانشمندان به این گفته ها مشکوک بودند تا این که در سال 1888 یک روزنامه ماجرای شبح نورانی را حین زلزله تایید کرد، اما بیان کرد که هیچ ربطی به زلزله ندارد. در تحقیقی در 1913 سال آمده بود که با توجه به مشاهدات فعلی نمی توان از نظر علمی یا منطقی وجود پدیده ای درخشان ناشی از زلزله را تایید یا رد کرد.

در سال 1965 وقتی زلزله ناگانو ژاپن رخ داد، مردم دوربین عکاسی داشتند و بالاخره دانشمندان این ماجرا را تایید کردند و تحقیق در خصوص دلیل این پدیده را آغاز کردند. بسیاری از آن ها فکر می کردند حرکت سنگ ها منجر به فراوری میدان برق می شد، ولی اثبات این موضوع در آزمایشگاه سخت بود.

در سال 2014 یک تیم تحقیقاتی شرایط 65 مورد از زلزله هایی را که منجر به ایجاد نور می شدند، آنالیز کردند که تاریخ آن ها به قرن هفده برمی گشت تا ببینند این وقایع چه نقطه اشتراکی دارند. طبق این تحقیق دلیل نادر بودن این پدیده معین شد، 95 درصد یک زلزله در مرزهای بین صفحات تکتونیکی اتفاق می افتد، 85 درصد نورهای ناشی از زلزله طبق گزارش ها در طی زلزله ظاهر می شوند و در اثر ترک خوردن صفحات تکتونیکی است که به شکاف قاره ای شناخته می شوند. با این حال این نوع زلزله فقط در پنج درصد موارد اتفاق می افتد.

در واقع آغاز زلزله با افزایش فشار در پوسته زمین همراه است و وقتی زمین می لرزد که این فشارها آزاد می شوند. اما طبق مشاهدات آزمایشگاهی، قبل از این اتفاق، این فشار باعث شکسته شدن اتصال موجود در جفت اتم های اکسیژن دارای بار منفی می گردد. این اتم های باردار (یون) آزاد شده و از شکاف های سنگ ها عبور نموده و به سمت سطح زمین می آیند و در آنجا انباشته می شوند.

محققان معتقد هستند این حجم از یون های انباشته شده اکسیژن باعث وارد شدن بار الکتریکی به توده هوا شده و آن ها را به نورهای سبز درخشان تبدیل می نماید. این استدلال می تواند نورها و دلیل ظهور آن ها قبل از زلزله را شرح دهد. فشارهای تکتونیکی در عرض چند دقیقه، چند ساعت یا حتی چند روز به تدریج افزایش می یابد. اگر تحقیق دانشمندان صحیح باشد، این نورها می تواند علامت هشداری بر وقوع یک زلزله باشند.

منبع: کجارو / curiosity.com

به "زلزله باعث ظهور نورهایی در آسمان می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله باعث ظهور نورهایی در آسمان می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید