8 نکته جالب درباره پارک ملی خارتوران

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، خبرنگاران: در ماههای اخیر سر داستان تولد پیروز توله یوز ایرانی حتما بارها نام منطقه خارتوران را شنیده اید. سرزمین توران ما فارسی زبان ها را به یاد افسانه های شاهنامه می اندازد. با ما باشید با 10 نکته جالب درباره منطقه خارتوران .

8 نکته جالب درباره پارک ملی خارتوران

1- پارک ملی خارتوران

پارک ملی خارتوران به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شاهرود شناخته می گردد و بخشی از منطقه حفاظت شده خارتوران است.

2- دومین پناهگاه حیات وحش ایران

خارتوران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس عنوان دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود یدک می کشد.

3- ثبت شده در یونسکو

این منطقه در سال 1351 خورشیدی به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست عایدی و در سال 1355 قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال نیز این منطقه از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست کره را دریافت کرد. بعلاوه، در سال 1381 خورشیدی قسمت های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت.

4- زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

در منطقه توران 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست زندگی می نمایند که شاخص ترین آنها همان یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی هستند.

5-ملقب به آفریقای ایران

آفریقای ایرانی لقبی است که به بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران در روستای کویری قلعه بالا، داده شده است. پارک ملی خارتوران، مشهور به دروازه حیات وحش توران با مساحتی نزدیک به 1470000 هکتار، گونه های جانوری بسیاری از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان را در خود جای داده است. پس از پارک ملی سِرِنگِتی در کشور تانزانیا، بزرگترین زیستگاه حیوان ها به شمار می رود و از معروف ترین جانوران این منطقه می توان به آهو ایرانی، جبیر(از انواع غزال های گرمسیری)، گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه دشتی، کفتار راه راه، روباه قرمز، شاه روباه، شغال زرد و انواع دیگری از پستانداران اشاره نمود.

6- مرکز علمی تحقیقاتی

این مرکز برای انجام تحقیقات و احیای جانوران در حال انقراض، به ویژه یوزپلنگ آسیایی و گورخر آسیایی است که عملیات ساخت آن در سال 1389 به سرانجام رسید. این مرکز شامل ساختمان نگهبانی، منبع آب 12 هزار لیتری، ایجاد 9 دهنه آبشخور و پنج هزار و900 متر مربع حصار کشی است و برق مورد احتیاج آن به وسیله انرژی خورشیدی تأمین شده است.

7-تلخ و شیرین های سال جاری خارتوران

یوزهای نر فیروز و کوشکی و یوزهای ماده ایران و دلبر در این مرکز نگه داری می شوند. ایران در اردیبهشت 1401 ایران پس از جفت گیری با فیروز سه توله به وسیله سزارین به جهان آورد. این نخستین زادآوری یوز آسیایی در اسارت است. یک از سه توله در تاریخ 13 اردیبهشت 1401 به دلیل سهل انگاری در شیردهی که منجر به چسبندگی ریه شد، تنها سه روز پس از تولد تلف شد. دومین توله یوز هم بعد از گذشت حدود 2 هفته از تولد در تاریخ 27 اردیبهشت 1401 در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

در روزهای اخیر دو توله یوز یک ماهه به وسیله یک دامدار در این منطقه پیدا شده اند که فصل عجیب تولد آنها و نیز چرایی جدا شدن آنها از طبیعت به چالشی برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

8- آدرس خارتوران

استان سمنان، 140 کیلومتری شهرستان شاهرود، روستای بالا قلعه، منطقه حفاظت شده خارتوران(توران)

منبع: توریسم آنلاین

به "8 نکته جالب درباره پارک ملی خارتوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته جالب درباره پارک ملی خارتوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید