ذخایر اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد ایران از مرز 25 کیلو گذشت

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، بعد از آن که ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی اش پایبندی خود به رعایت سقف 3.67 درصد را لغو کرد، ذخایر اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد ایران از مرز 25 کیلوگرم گذشته است.

ذخایر اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد ایران از مرز 25 کیلو گذشت

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تا تاریخ 28 مرداد (19 اوت 2019) آژانس راستی آزمایی نموده است که میزان ذخیره اورانیوم 235 غنی شده تا 3.67 درصد 241.6 کیلوگرم بوده است.

ذخایر اورانیوم 4.5 درصد ایران به 25 کیلوگرم رسید

این گزارش می افزاید: ذخیره فوق شامل 216.5 کیلوگرم اورانیوم عنی شده تا 3.67 درصد از اورانیوم 235 و 25.1 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد از اورانیوم 235 است.

ایران در 16 تیرماه گام دوم در راستای کاهش تعهدات برجامی اش را اعلام نمود که بر اساس آن میزان درصد و غلظت غنی سازی خود را فراتر از 3.67 افزایش داد و بعد از آن به سرعت غنی سازی تا 4.5 درصد را شروع کرد و در کمتر از دو ماه این ذخایر به بیش از 25 کیلوگرم رسیده است.

ذخایر آب سنگین ایران همچنان کمتر از 130 تن است

هم چنین بر اساس گزارش آژانس، ایران هم چنان به اطلاع رسانی به آژانس در مورد موجودی آب سنگین در ایران و فراوری آب سنگین در کارخانه فراوری آب سنگین HWPP ادامه و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آب سنگین ایران و مقدار آب سنگین فراوری شده در HWPP نظارت کند.

تا 28 مرداد، آژانس راستی آزمایی کرد که مقدار آب سنگین فراوری شده و مقدار در حال استفاده در این کارخانه 125.5 متریک تن است. در طول دوره گزارش دهی ایران بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است.

آژانس هم چنین تایید کرد که از زمان گزارش قبلی مدیرکل، مجموع 2.2 متریک تن آب سنگین از ایران خارج شده است و نیز 2.2 متریک تن آب سنگین را برای فعالیت های تحقیق و توسعه در ارتباط با فراوری ترکیبات دوتریم برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار داده است.

گزارش آژانس در بخش تحقیق و توسعه اعلام نموده است که در طول دوره این گزارش، آژانس راستی آزمایی نموده است: تا 11 سانترفیوژ نسل 4 نصب و با گاز UF6 آزمایش شده اند، یک ماشین سانترفیوژ نسل 5 نصب و با گاز UF6 آزمایش شده است، تا 33 ماشین سانترفیوژ نسل 6 نصب شده اند که از آنها 10 عدد با گاز UF6 آزمایش شده است. یک ماشین سانترفیوژ نسل 8 نصب و با گاز UF6 آزمایش شده است. هم چنین بحث های فنی در مورد ماشین های سانترفیوژ نسل 6 در حال اجرا است.

روند مستمر و رو به جلو فعالیت های مرتبط با تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی و سانتریفیوژها از این رو مهم و حایز اهمیت است که در گام سوم بخش مهمی از اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی اش شامل فعالیت های تحقیق و توسعه می گردد.

بر اساس اطلاع وبلاگ عینک آفتابی مردانه، تغییر نسل سانتریفیوژها فراتر از نسل اول، افزایش تعداد سانتریفیوژها فراتر از 5060، عدم پایبندی به سطح غنی سازی 4.5 درصد، توسعه غنی سازی در نطنز و برداشتن محدودیت ها در تحقیق و توسعه از جمله گسترش نسل های سانتریفیوژ از جمله اقداماتی است که در گام سوم پیش بینی می گردد که در دستور کار قرار گیرد.

یکی از مهم ترین بخش هایی که انتظار می رود در روند کاهش تعهدات در آن شاهد رشد و پیشرفت چشم گیر باشیم، توسعه و فراوری سانتریفیوژه های نسل 6 است که اکنون در مرحله خوبی از تحقیقات قرار گرفته است و آماده است تا از تست های ده تایی به تست های با تعداد بالاتر برود.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اخیرا اعلام نموده بود که سالن مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و مدرنی که ساخته ایم که در آن حدود 20 سانتریفیوژ IR6 مونتاژ شده است.

وی گفته بود که سازمان انرژی اتمی قابلیت برگشت پذیری به شرایط قبل از برجام را به سرعت دارد.

میزان 300 کیلوگرم UF6 معادل با 202.8 کیلوگرم اورانیوم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ذخایر اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد ایران از مرز 25 کیلو گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخایر اورانیوم غنی شده تا 4.5 درصد ایران از مرز 25 کیلو گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید