اقبال ضعیف مردم الجزایر به همه پرسی قانون اساسی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، اولین همه پرسی پس از سقوط دولت بوتفلیقه برای قانون اساسی جدید این کشور که قرار است الجزایر جدید را رقم بزند، با مشارکت ضعیف مردمی روبه رو شد.

اقبال ضعیف مردم الجزایر به همه پرسی قانون اساسی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینک آفتابی مردانه، مسئولان برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید الجزایر، میزان مشارکت مردم در آن را بیست وسه درصد اعلام کردند.

محمد شرفی رئیس نهاد ملی مستقل انتخابات الجزائر الام کرد، میزان مشارکت در همه پرسی که دیروز یکشنبه (دوم نوامبر - دوازدهم آبان) برگزار گردید، به 23.7 در سراسر کشور رسیده است.

به گزارش وبگاه خبری بوابة إفریقیا الإخباریة، این مقام الجزائری به تلویزیون این کشور گفت، شمار کسانی که در همه پرسی حاضر شدند، به 5 میلیون و 586 هزار و 259 نفر رسید حال آنکه 23 میلیون و 568 هزار و 12 نفر می توانستند رأی بدهند.

همزمان خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری فرانس 24 در گزارش خود از نتیجه انتخابات، مشارکت ضعیف مردم را به تحریم وسیع الجزائری ها تعبیر کردند و نوشتند، الجزائری ها فرایند أخذ رأی برای اصلاح قانون اساسی را که قرار است مبنای الجزایر جدید باشد و به رئیس جمهور عبدالمجید تبون، صاحب این ابتکار، مشروعیت ببخشد، کسی که خودش به دلیل درمان پزشکی خارج از کشور و غایب عظیم این همه پرسی بود، به شکل گسترده تحریم کردند.

همه پرسی از ساعت هشت صبح دیروز شروع و تا ساعت نوزده و در شصت ویک مرکز أخذ رأی برگزار گردید.

میزان مشارکت در همه پرسی از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری قبل که تبون در دسامبر سال گذشته (2019) در آن به پیروزی رسید و در حدود چهل درصد (39.93 درصد) بود، کمتر بود. سال گذشته میزان مشارکت بسیار کم تلقی می شد.

نهصد هزار نفر نیز در خارج از الجزائر می توانستند در این همه پرسی شرکت نمایند. قرار است نهاد ملی انتخابات، نتیجه نهایی داخل و خارج را امروز دوشنبه و در چارچوب یک کنفرانس خبری اعلام کند.

رسانه مصری خبر مصر هم نوشت: این همه پرسی که یکشنبه (دیروز) برگزار گردید، کمترین میزان مشارکت در انتخابات های الجزائر را به ثبت رساند. این مشارکت بر خلاف انتظار، بسیار پایین بود.

موعد همه پرسی در سالروز جنگ استقلال از استعمار فرانسه (1954 - 1962) معین شده بود که به آن عید انقلاب گفته می گردد. اما رئیس جمهور 74 ساله خودش به دلیل آزمایش های پزشکی، چهارشنبه قبل به آلمان سفر کرد، زیرا گفته شد افراد نزدیک به او به کرونا (کووید 19) مبتلا شده اند. از او به نام غایب عظیم همه پرسی یاد می گردد. همسر او فاطمه الزهراء به نیابت از همسرش در همه پرسی شرکت کرد.

تبون بعد از ادای سوگند در دسامبر سال گذشته، تعهد نموده بود که قانون اساسی اصلاح شده را به همه پرسی بگذارد، اما مخالفان او از جمله الحراک المبارک گفته اند این اصلاحیه را کلا رد می نمایند، چون صرفا ظاهر آن تغییر نموده است.

مخالفان می گویند، قانون اصلاح شده، ارکان نظام ریاستی قبل را حفظ نموده هر چند که سلسله حقوقی و آزادی هایی در آن گنجانده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اقبال ضعیف مردم الجزایر به همه پرسی قانون اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقبال ضعیف مردم الجزایر به همه پرسی قانون اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید