افزایش 40 درصدی درخواست خون در بیمارستان های تهران

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، تهران (پانا) - مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار داشت که درخواست خون در یکماه گذشته به واسطه افزایش اعمال جراحی 40 درصد افزایش پیدا نموده است و در این روزها به بیش از 2100 واحد درخواست روزانه خون و فرآورده خونی احتیاج است.

افزایش 40 درصدی درخواست خون در بیمارستان های تهران

به گزارش وبدا، محمدرضا مهدی زاده در جلسه آنالیز کمیته طب انتقال خون بیمارستان مفید تهران گفت: درخواست خون در یکماه گذشته به واسطه افزایش اعمال جراحی 40 درصد افزایش پیدا نموده است. در این روزها بیش از 2100 واحد درخواست روزانه خون و فرآورده خونی داریم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران اضافه کرد: آنالیز بانک خون بیمارستان مفید نشان داد در یکسال گذشته با حضور دکتر ممتاز منش و توجه ویژه ایشان پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی یاد آور شد: در دو سال گذشته به واسطه کرونا سازمان انتقال خون شرایط بسیار سختی را برای تامین خون تجربه نموده، تامین خون مورد احتیاج هر روز سخت می گردد و احتیاجمند آن هستیم که مراکز درمانی ارزش خون اهدایی مردم را بیش از قبل درک نمایند و با حساسیت بالا مصرف بهینه این ماده حیاتی را در دستور کار داشته باشند.

وی تاکید نمود: هموویژیلانس یا مراقبت از خون از زمانی که اهدانماینده وارد مرکز اهدای خون می گردد تا وقتی که به بدن بیمار تزریق می گردد باید ادامه داشته باشد زیرا حفظ و نگهداری از این هدیه نجات بخش وظیفه ماست تا مطمئن شویم به برترین شکل مصرف می گردد. ما صدرصد درخواست های پلاکت آفرزیس در بیمارستان مفید را جوابگو بوده ایم. بعلاوه با تهیه کیسه خون اطفال قصد داریم جلوی هدر رفت خون را در مواردی که احتیاج به کمتر از یک کیسه خون برای بچه ها هست بگیریم.

نادر ممتاز منش پزشک ارشد هموویژیلانس بیمارستان مفید در کمیته انتقال خون در این بیمارستان گفت: جلسات این کمیته با حضور رئیس بیمارستان برگزار می گردد و اهتمام ایشان نقش پر رنگی در فرایند رو به رشد کمیته داشته است.

وی اضافه کرد: مبنای جلسات بر آموزش بود و کلیه افراد مرتبط در جلسات حضور فعال داشتند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون دراین جلسه گفت: برای اجرای پروژه پایش خون از رگ به رگ احتیاجمند اجرای دقیق دستورالعمل های هموویژیلانس در بیمارستانها هستیم.

وی اضافه کرد: استفاده از بارکد برای مونیتور دقیق کیسه خون از لحظه ورود تا تزریق و حتی آنالیز سوابق تزریق بسیار اهمیت دارد.

عشقی گفت: سازمان انتقال خون یکی از استاندارد محور ترین مراکز وزرات بهداشت است و سلامت خون در ایران با پیشرفته ترین کشورهای جهان برابری می نماید و ما هیچ گاه حتی در سخت ترین شرایط از استاندارهای انتقال خون عدول نکردیم.

وی تاکید نمود: برای توسعه و موفقیت طرح کمیته های بیمارستانی طب انتقال خون باید بیمارستانهایی که ثبت عوارض بهتر و بیشتر صورت می گیرد مورد تشویق قرار گیرند.

رییس بیمارستان مفید دکتر شمس الله نوری پور نیز در این جلسه پیشنهاد کرد: آنالیز عملکرد همه بیمارستانها به صورت مقایسه ای در کمیته استانی بیمارستانها می تواند تاثیر خوبی در بهبود فرایند هموویژیلانس داشته باشد.

بنا بر این گزارش نظام مراقبت از خون از سال 1387 بعد از تصویب در شورای عالی انتقال خون در کشور به اجرا عایدی و امروز یکی از شروط اعتبار سنجی مراکز درمانی می باشد.

لازم به ذکر است در سرانجام این جلسه بیمارستان مفید به خاطر پیشرفت قابل توجه در استقرار هموویژیلانس و اجرای دستوالعل های بانک خون مورد تشویق نهاده شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "افزایش 40 درصدی درخواست خون در بیمارستان های تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 40 درصدی درخواست خون در بیمارستان های تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید