آیا جایگاه هواپیماها واقعا کوچکتر از قبل شده؟

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، جایگاه هواپیماها

آیا جایگاه هواپیماها واقعا کوچک تر از قبل شده؟ جواب این سوال در یک کلمه بله است! فقط کافیست نگاهی به عکس های مسافران خندان چندین سال پیش بیندازید تا متوجه لوکس بودن پرواز آن ها شوید؛ در هواپیما آنقدر جا بود که مسافران راحت و بدون هیچ سختی می نشستند و نمی دانستند با این همه فضای اضافه چه کار نمایند! می خواهیم درباره ابعاد تازه جایگاه هواپیماها حرف بزنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

آیا جایگاه هواپیماها واقعا کوچکتر از قبل شده؟

از ابعاد جایگاه هواپیما چقدر کم شده است؟

در هنگام خرید بلیط پرواز یکی از سوالات مهم این است که فضای اختصاص داده شده برای مسافران و یا جای پا چقدر است؟ و سوال دیگر این است که آن همه فضای اضافه بین جایگاه ها که در هواپیماهای نسل های گذشته سراغ داریم چه شده اند؟ از وقتی هواپیما پا به عرصه وجود گذاشته جایگاه هواپیما تغییرات زیادی را به خود دیده است، تغییراتی که باعث شده فضای اختصاص داده شده به مسافر کمتر گردد. یکی از عواملی که ایرلاین ها را از هم متمایز می نماید سایز جایگاه های آن هاست و در کلاس اکونومی، قیمت مناسب تر باعث ایجاد جایگاه های کوچکتر شده است. امروز برای سود بیشتر ایرلاین ها، نه فقط عرض جایگاه بلکه فضای در نظر گرفته شده برای هر مسافر هم کمتر شده است.

معین دقیق ابعاد جایگاه هواپیماهای قدیمی کمی سخت است چون فقط در آن موقع که مسافران احساس تنگی فضا کردند مقالاتی درباره عرض جایگاه ها و فضای در اختیار مسافران منتشر شد. مسلم است که هر چه فاصله دو جایگاه روبروی هم بیشتر باشد فضای بیشتری در اختیار مسافر هست و آن ها می توانند در طول پرواز به راحتی پاهای خود را تکان دهند و احساس تنگنا و کمبود جا نداشته باشند. در هواپیماهای اولیه کلاس اکونومی فاصله بین دو جایگاه روبروی هم بین 86 تا 91 سانتی متر بود. برای مثال در بوئینگ 707، از اولین هواپیماهای جت که در سال 1958 آغاز به کار کرد فاصله بین دو جایگاه روبروی هم 86 سانتی متر بود اما این شرایط در دهه 1980 تغییر کرد و اعلام شد که برای اولین بار فاصله استاندارد میان دو جایگاه روبروی هم از 86 سانتی متر به 81 سانتی متر تغییر پیدا می نماید.

معمولا برای پروازهای طولانی مدت از هواپیماهایی با جای پای بیشتر استفاده می گردد مثلا خیلی کم پیش می آید که برای پروازهای طولانی مدت فاصله بین دو جایگاه کمتر از 73 سانتی متر باشد اما این اتفاق در هواپیماهای A330 ویرجین آتلانتیک افتاده است. برای پروازهای کوتاه مدت هم مساله پیچیده تر است چون در خیلی از ایرلاین ها مثل ایزی جت فاصله بین دو جایگاه روبروی هواپیماها کمتر از 73 سانتی متر است.

جایگاه هایی که کمتر از 70 سانتی متر از هم فاصله دارند!

تا به حال هیچ ایرلاینی جرات ننموده فاصله جایگاه های هواپیما را تا این حد به هم نزدیک کند ولی به تازگی شرکت سازنده ای به نام Zodiac این مدل جایگاه ها را طراحی نموده که خوشبختانه هیچ ایرلاینی تا به حال طعمه اش نشده است!

مساله عرض جایگاه ها

مسافران کلاس اکونومی نسبت به سال های دور 20 سانتی متر از فضای اختصاص داده شده به مسافر را از دست داده اند اما به نظر سازننده های هواپیما وقتی حرف از راحتی جایگاه هواپیما می گردد این عرض جایگاه هاست که اهمیت دارد نه جای پا. اگر آستانه فاصله های دو جایگاه روبروی هم را 73 سانتی متر در نظر بگیریم در این صورت آغاز عرض آن ها می تواند 43 سانتی متر باشد. جایگاه هواپیماهای ایرلاین های زیر کمترین عرض را دارند:

  • ایر ترانسات
  • امریکن
  • دلتا
  • نوک ایر
  • یونایتد
  • سعودیا
  • ترکیش ایرلاین

امروز جایگاه های هواپیما آب رفته اند، فاصله جایگاه ها از هم کمتر شده و ایرلاین ها افراد بیشتری را در همان فضای قبل جا می دهند. حالا راهکار چیست؟ می توانید با انتخاب ایرلاین هایی با هواپیماهای بزرگ تر این کابوس را کمتر کنید البته برای اینکه در طول سفر جایگاه های بزرگ تر و آزادی عمل بیشتری داشته باشید باید پول بیشتری خرج کنید.

در دهه 1990 فاصله بین دو جایگاه روبرویی ایرلاین ها با هم مقایسه شد؛ فاصله جایگاه ایرلاین های لوفتانزا، کانتاس و ویرجین برای پروازهای طولانی مدت 86 سانتی متر و فاصله جایگاه های BA بین 78 تا 86 سانتی متر است. بسته به نوع هواپیماها، فاصله جایگاه های روبرویی کانتاس و ایرنیوزلند حدود 78 سانتی متر است.

وقتی بوئینگ اولین هواپیمای 737 خود را طراحی کرد 50 تا 60 جایگاه داشت اما اولین مشتری این هواپیما یعنی لوفتانزا از این شرکت خواست تا تعداد جایگاه ها را به 100 برساند تا اینکه امروز سری 700 این هواپیما به میزان 137 مسافر ظرفیت دارند.

فاصله جایگاه های روبرویی از هم نسبت به دهه 1970 حدود 20 سانتی متر کمتر شده، از طرفی عرض جایگاه ها هم کوچکتر و تعداد مسافران بیشتر شده است. این سوال پیش می آید که آیا امکان دارد جایگاه ها از اینی که امروز هستند هم کوچک تر شوند بسیاری از کارشناسان معتقدند که بسیار بعید است که فاصله بین جایگاه های روبرویی از میزان مسشخصی کمتر گردد.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت

به "آیا جایگاه هواپیماها واقعا کوچکتر از قبل شده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا جایگاه هواپیماها واقعا کوچکتر از قبل شده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید