یوگا؛ از فلسفه تا ورزش

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، راضیه شعبانی- البرز- خبرنگار:یوگا به عنوان ورزشی که از کشور هند برخاسته است، این روزها علاقه مندان حرفه ای و تخصصی دارد. در البرز هم ورزشکارانی هستند که به این رشته ورزشی مشغولند و توانسته اند حتی هندی ها را هم پشت سر گذاشته و قهرمانی دنیا را به خود اختصاص دهند.

یوگا؛ از فلسفه تا ورزش

آزاده آقاجانی که در 31 سالگی در سال گذشته عنوان قهرمانی دنیا را در یوگا کسب نموده معتقد است که بانوان استان می توانند با تغییر تصورات خود در خصوص یوگا، به صورت تخصصی در این رشته ورزشی فعالیت نموده و توانایی های خود را نه تنها در استان و کشور بلکه در دنیا ثابت نمایند. گفت وگوی وبلاگ عینک آفتابی مردانه با این ورزشکار را می خوانید.

  • چگونه با رشته یوگا آشنا شدید؟

تقریبا 16 ساله بودم که این ورزش را آغاز کردم. ابتدا در رشته رزمی کنگ فو فعالیت می کردم تا این که آسیب جدی به کمرم وارد شد و دیگر نمی توانستم راه بروم. برای درمان، دکتر فعالیت های یوگا را تجویز کرد که یک سال و نیم با همین هدف در این رشته بودم، اما پس از طی کردن دوره درمانم تصمیم گرفتم که به صورت تخصصی یوگا را ادامه دهم، به همین منظور دوره های بسیاری را به صورت تخصصی در کشورهای مختلف گذراندم.

  • تاکنون چه عناوینی را در این رشته کسب نموده اید؟

در نوجوانی در رشته هایی چون شنا و دوومیدانی هم فعال بودم و مقام های کشوری و استانی بسیاری را در این 2 رشته به دست آوردم. اما با توجه به تجربه هایی که در رشته یوگا کسب نموده بودم، انتظار داشتم که همواره بهترین نتیجه را در یوگا به ثبت برسانم و خوشبختانه در 3 سال متوالی از سال 95 تا 97 قهرمان کشور بوده ام. همچنین در سال 97 توانستم قهرمان دنیا شوم.

  • بزرگ ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

از آنجا که از نخستین اعضای تیم ملی یوگا هستم و از ابتدا هم به دنبال کسب بهترین نتایج بودم، انتظار هم دارم که مسئولان وقتی این موفقیت ها را می بینند، حداقل بهای کافی به این رشته بدهند. این روزها حتی اگر تصمیم به برگزاری همایشی هم داشته باشیم، آنقدر مسئولان سنگ جلوی پای ما می اندازند که درنهایت نمی توانیم برنامه مطلوب و مورد نظر خود را برگزار کنیم. همچنین همواره افراد، یوگا را به سمت مباحث فلسفی و انرژی های آن می برند و از قهرمانی دور می نمایند، اما این درصورتی است که این اعتقادات مانع دیده شدن یوگا شده است. در هند که خاستگاه این رشته است تمامی مردم در مسابقات به عنوان رقابت نماینده و تماشاچی شرکت می نمایند و این درحالی است که در کشور ما این رشته نادیده گرفته می گردد.

  • یوگا با چه مشکلاتی روبه روست؟

این رشته هنوز به عنوان رشته ای ورزشی که در آن ورزشکاران به رقابت با یکدیگر می پردازند در میان مردم جا نیفتاده است و همچنان همه تصور می نمایند که یوگا تنها برای تمرکز و مجموعه ای از حرکات برای درمان بیماری هاست که همین تصورات باعث شده است که من تنها مربی قهرمان کشور باشم. بانوان ما در این رشته به خوبی می توانند پیشرفت نمایند و توانایی های خود را به نمایش بگذارند.

  • تعامل فدراسیون ورزش های همگانی و مسئولان استان با شما چگونه است؟

بعضی رفتارهای فدراسیون نشان دهنده این است که هنوز اطمینان کافی برای بها دادن به یوگا ندارند. مسئولان هم حتی زمانی که در یکی از مسابقات آسیب دیدم برای درمان یاریی به من نکردند.

  • آیا امکانات استان جوابگوی احتیاج علاقه مندان است؟

با وجود این که قهرمان دنیا هستم، هیچگونه امکاناتی از سوی مسئولان در اختیار من قرار نمی گیرد و همه چیز در این رشته خصوصی شده است. کسی که پول داشته باشد موسسه ای تاسیس و فعالیت می نماید که همین موضوع هم باعث شده تا من به صورت درصدی با یکی از باشگاه های خصوصی کار کنم.

  • چه کسانی در موفقیت شما موثر بودند؟

به نظر من در کنار کوشش هر فرد برای دستیابی به هدف، آموزش به افراد می تواند نقش بسیاری در پیشرفت داشته باشد و همواره معتقد هستم که شاگردان من و آموزش هایی که به آنها می دهم در پیشرفت من بیشترین تاثیر را داشته اند، زیرا وقتی کوشش می کنی تا دست کسی را بگیری و باعث پیشرفت وی شوی، درواقع خودت هم یک قدم جلوتر خواهی رفت.

  • به نظر شما برای پیشرفت یوگا به چه چیزهایی احتیاج است؟

تغییر تفکر مردم بیشترین تاثیر را خواهد داشت. متاسفانه مردم ما از یوگا به عنوان رشته ای تخصصی حمایت نمی نمایند و نظر آنها این است که یوگا رقابت ندارد و تا زمانی که این تصورات تغییر نکند با اتفاقات بهتری هم روبه رو نخواهیم بود.

  • چه انتظاری از مسئولان دارید؟

مسئولان استان در ابتدا باید به پررنگ تر شدن این رشته یاری نمایند و به تربیت مربی حرفه ای بپردازند تا به نتایج بهتری دست یافت. همچنین اگر مسئولان سئانسی از یک سالن را در اختیار من قرار دهند، کوشش خواهم کرد که پیشرفت بیشتری را برای این رشته رقمبزنم.

  • در زمان کسب قهرمانی دنیای از شما تجلیل شد؟

پیش از اعزام به مسابقات دنیای، رئیس انجمن یوگای استان قول داد که درصورت کسب مقام به ما 100 سکه می دهند، اما وقتی من قهرمان دنیا شدم و از مسابقات برگشتم تا امروز خبری از قول آنها نشد و تنها در مراسمی که اداره کل ورزش و جوانان در خاتمه سال گذشته برگزار کرد از من تجلیل شد و درباره سکه ها همچنان می گویند اتفاق می افتد.

  • و سخن آخر؟

در تمامی روزهایی که همه به یوگا بی مهری می نمایند، تنها هیات ورزش های همگانی از ما حمایت نموده است که امیدواریم این حمایت ها از طرف سایر مسئولان هم تحقق یابد و به وعده های خود عمل نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "یوگا؛ از فلسفه تا ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوگا؛ از فلسفه تا ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید