کشف گونه غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ مانند

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، یک گونه بومی تازه زنبور با پوزه سگ مانند به وسیله مطالعات اجرا شده به رهبری دانشگاه کورتین در بوته زار های پرث (مرکز استان استرالیای غربی) کشف شده است که درک ما را از مهم ترین گرده افشان های طبیعت بالاتر می برد.

کشف گونه غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ مانند

وبلاگ عینک آفتابی مردانه | دکتر کِیت پرنِدِرگاست از دانشکده علوم کورتین نویسنده مقاله ای که در مجله Hymenoptera Research منتشر شد، پس از اینکه متوجه شد بخش بیرون زده صورت یک حشره شبیه پوزه سگ است نام سگ خودش زِفیر (Zephyr) را روی گونه نو گذاشته است تا از او به واسطه حمایت های احساسی اش در دوره دکتری قدردانی نموده باشد. دکتر پرندرگاست می گوید این یافته نادر و استثنایی به دانش کنونی ما درباره تنوع زیستی رو به رشد ما می افزاید و زمینه را برای کوشش های محیط زیستی جهت حفاظت از زنبور هایی به نام لایوُپروکتس زفیر (Leioproctus zephyr) فراهم می نماید.

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه ؛ دکتر پرندرگاست درباره این یافته می گوید: وقتی برای نخستین بار نمونه هایی را که در مطالعات دکتری جمع آوری نموده بودم آنالیز کردم و تنوع زیستی زنبور های بومی در نقاط حساسِ اکوسیستم منطقه ها شهریِ جنوب غربی استرالیای غربی (WA) را کشف کردمفوراً صورت بسیار غیرعادی زنبور نظر من را به خود جلب کرد. وقتی به آن دقت کردم، فهمیدم با هیچ گونه شناخته شده ای مشابهت ندارد و من مطمئن شدم اگر این زنبور یک گونه شناخته شده بود، با توجه به ظاهر غیرعادی که داشت به راحتی می توانستم آن را شناسایی کنم. یک گونه خاص را فقط زیر میکروسکوپ و به وسیله فرایند های طولانیِ کوشش برای تطبیق ویژگی های آن ها در مقابل گونه های شناسایی شده و سپس جستجوی مجموعه های موزه ها می توان تایید کرد. وقتی در مجموعه حشره شناسیِ موزه WA جستجو می کردم، متوجه شدم تعدادی گونه لایوپروکتس زفیرس (Leioproctus zephyrus) نخستین بار سال 1979 جمع آوری شدند، اما هرگز به صورت علمی شرحی درباره آن ها داده نشده بود.

گیاه جَکسونیا (Jacksonia)

دکتر پرندرگاست از اینکه در معرفی و نامگذاری رسمی این گونه نقش داشته ابراز خوشحالی کرد و گفت: حشرات به طور کلی بسیار متنوع و مهم هستند با این حال ما برای بسیاری از آن ها هیچ شرح یا نام علمی نداریم. پراکنش Leioproctus zephyr بسیار محدود است، به بیان دیگر آن ها فقط در هفت مکان در سراسر جنوب غربی استرالیا تا به امروز دیده شده اند و از مکان اصلی شان جمع آوری نشده اند. این گونه به طور کلی از باغ های محلی غیب شده و فقط در بقایای پنج بوته زار شهری که من آنالیز کردم وجود داشتند؛ یعنی جایی که روی گونه های گیاه جَکسونیا (Jacksonia) در پی غذا بودند.

دکتر کِیت پرنِدِرگاست

این گونه نه تنها پر از جزئیات است بلکه سپر (در بخش جلوی سر) آن شبیه پوزه است، بنابراین من نام سگ خودم زفیر را روی آن گذاشتم. این سگ در سلامت روان من در طول دوره چالش برانگیز دکتری و پس از آن نقش مهمی داشته است.

دکتر پرندرگاست به وسیله رمزگذاری میله ای دی ان ای توانست تایید کند که گونه های نو رابطه نزدیکی با گونه شناسایی نشده دیگری به نام لایوپروکتوس (Leioproctus) دارد.

منبع: phys.org

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کشف گونه غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گونه غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید