کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه منتشر شد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، کتابِ سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه؛ واکاوی پیامد سفرهای زمستانی پهلوی دوم به سوئیس با قلم مشترک مجتبی سلطانی احمدی و محمدحسن پورقنبر توسط نشر مورخان به زیور طبع آراسته شد.

کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه منتشر شد

کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه به سفرهای آخرین شاه ایران و خانواده اش به منطقه کوهستانی سنت موریس در سوئیس می پردازد. این کتاب دوره زمانی میانه دهه چهل تا اواسط دهه پنجاه هجری شمسی را در بر می گیرد و پیامدهای این سفرهای دراز مدت و مستمر را از زوایای مختلف سیاسی و مالی آنالیز می نماید. در واقع هزینه های سرسام آوری که بر بودجه کشور تحمیل شده بود، یکی از این موارد است. اثرات منفی آن ها در اداره امور داخلی، مذاکرات سیاسی با رؤسای بعضی از کشورها و نهادهای بین المللی و انعقاد موافقتنامه های مالی نفتی و غیر رسمی از جمله مسائلی هستند که در این کتاب به تفصیل به آن ها پرداخته شده است.

کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه در 124 صفحه و در قطع رقعی همرا ه با نمایه منتشر شده و در سرانجام کتاب 26 عکس کمیاب و نادر مربوط به این نوع سفرهای آخرین حاکم رژیم پهلوی همراه با خانواده اش به سنت موریس وجود دارد، که در نوع خود جالب و دیدنی است.

در بابِ اثرات مخرّبِ سفر دراز مدت پهلوی ها در امور کشورداری در این کتاب از قول اسدالله علم یار غار پهلوی دوم آمده است:

امروز شاهنشاه از مسافرت 45 روزه اروپا مراجعت فرمودند، بالاخره آن صدمه ای که نباید به کشور وارد گردد، در اثر تشریف نداشتنِ شاه به کشور وارد آمد… یا در گزارشی دیگر از ساواک در این کتاب آمده است: علیاحضرت شهبانو دیروز مورخ 15 تیرماه 1350 از سفر 18 روزه خود به کشورهای کانادا، فرانسه و سوئیس بازگشتند… والاحضرت ولیعهد و والا حضرت ها فرحناز، علیرضا و لیلا به اتفاق فریده دیبا در سن موریتس اقامت دارند و تعطیلات را می گذرانند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سنت موریس، پایتخت زمستانی شاه منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید