کتابخانه های عمومی قلب جامعه هستند

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، نشست کتابخوان تخصصی با موضوع کارکرد های اجتماعی کتابخانه های عمومی به صورت مجازی و با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار گردید.

کتابخانه های عمومی قلب جامعه هستند

در این جلسه با سخنرانی محمد حسن زاده، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی شروع شد، وی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان این نشست فرهنگی، کتابخانه های عمومی را قلب جامعه خواند و بر ضرورت اجتماعی تر شدن عملکرد این ارگان ها تأکید کرد.

در ادامه برنامه، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی، با تقدیر از حاضران در این نشست، کتابخانه ها را نماد رشد اجتماعی و حمیت مدنی در جامعه خواند و بر نقش بسزای این نهاد در آگاهی بخشی عمومی و پویایی فرهنگی اجتماع تأکید کرد.

وی اعلام کرد: کتابخانه ها با ارتقای فرهنگ مسئولیت پذیری و حقوق شهروندی فارغ از جنسیت و رنگ و نژاد و مذهب می توانند ارائه خدمات نموده و نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا نمایند.

سپس عباس حسین زاده، سرپرست کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز با اشاره به همایش کارنمودهای اجتماعی کتابخانه های عمومی، این نشست را مکمل و ادامه منطقی همان همایش به شمار آورد و از برگزاری این جلسه ابراز خوشنودی کرد.

وی در ادامه اعلام کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با برنامه ریزی های مدون سعی می نماید که از این پس بر نقش اجتماعی کتابخانه ها بیفزاید و در قالب طرح های مختلف احتیاجهای عمده مطالعاتی جامعه را تشخیص و برطرف کند.

سپس، ندا پورخلیل از استان خوزستان اولین کتاب این نشست را معرفی کرد.

وی در خصوص کتاب نو آوری در کتابخانه های عمومی، یادگیری از ابتکارات بین المللی گفت: این کتاب که توسط کریستی نیکلسون نگاشته شده، به قلم چند تن از همکارانم ترجمه شده است. و موضوع این کتاب آنالیز فعالیت های کتابخانه های پیروز و مبتکر بین المللی از سال 2013 تا 2017 است.

پورخلیل ادامه داد: فصل اول کتاب به مرور نو آوری ها، فصل دوم به معرفی 5 کتابخانه عمومی شاخص، فصل سوم به بازمرور نوآوری های فصل 1 و فصل چهارم به تشریح جهت گیری های راهبردی کتابخانه ها می پردازد.

محمدرضا شکاری، رییس کتابخانه مرکزی استان خوزستان در معرفی کتاب بعدی نیز گفت: کتاب نقش اجتماعی کتابخانه ها، راهکارها و راهبرد های کاهش نا برابری در دسترسی به دانش نوشته فابریس شانبون، نویسنده فرانسوی است.

وی ادامه داد: این کتاب که شامل سه فصل می گردد، موضوعاتی چون؛ تأکید بر نقش اجتماعی کتابخانه ها، نابرابری فرهنگی و الگوی مناسب کتابخانه ها و نقش کتابخانه های عمومی در نظام آموزشی را در بر گرفته است. و این کتاب به طور کلی مراحل پویایی و تحول کتابخانه های عمومی فرانسه را از شروع تا امروز تبیین می نماید و خدماتی را که در حال حاضر موجب پیوند جامعه و کتابخانه ها شده است توضیح می دهد.

در ادامه، فرنگیس جشیره نژادی، از کهگیلویه و بویراحمد با معرفی کتاب سنجش و ارتقای خدمات اینترنتی در کتابخانه هاگفت: این کتاب که توسط جعفری و آذرگون ترجمه شده، با هدف یاری به پیشرفت فعالیت های حرفه ای و ادبیات علمی در رابطه با نقش های اجتماعی کتابخانه های عمومی نگاشته شده است.

جشیره نژادی اظهار کرد: این کتاب سعی دارد با طرح راهکارهای مفید، روابط مناسبی بین کارنمودهای سنتی و روش های مدرن اینترنتی در کتابخانه ها برقرار کند.

رکسانا بلوری انور، کتابدار کتابخانه مرکزی ارومیه به عنوان شرکت نماینده بعدی به معرفی کتاب کتابخانه های عمومی و توسعه فرهنگی پرداخته و گفت: این کتاب توسط علی بیرانوند و ملیحه نیک کار نوشته شده و بر وجوه مختلفی از کارنمودهای اجتماعی و فرهنگی کتابخانه های عمومی تأکید می نماید و طبق این کتاب، کتابخانه ها علاوه بر وجوه مطالعاتی نقش رسانه ای و آموزشی قابل توجهی نیز در جامعه ایفا می نمایند و فارغ از هرگونه سو گیری به ارتقای وجوه فرهنگی می پردازند.

سپس الهه پاکباز، از کهگیلویه و بویراحمد در معرفی کتاب مورد نظر خود گفت: کتاب کتابخانه های عمومی و عدالت اجتماعی توسط علی حسین قاسمی ترجمه شده و موضوعاتی چون؛ برابری، کتابداری جامعه مدار و کتابخانه احتیاج مدار را در برمی گیرد و نویسنده با آنالیز وجوه مختلف محرومیت های اجتماعی، پیشنهادهای مختلفی را برای برطرف این نابرابری ها ارائه می دهد.

معصومه مسلمی از استان آذربایجان غربی نیز با معرفی کتاب کتابداری مدنی گفت: این کتاب که توسط رونالد بی مک کیب نگاشته شده است، شامل 12 فصل بوده و پس از تشریح مبانی تاریخی کتابداری در آمریکا، وظایف مدنی کتابداران را به طور مفصل توضیح می دهد.

نرگس فرح بخش، رییس کتابخانه مرکزی ارومیه، نیز ضمن تقدیر و تشکر از تمام حاضرین در این جلسه فرهنگی، بر تداوم چنین جلسات پرباری ابراز امیدواری نموده و این اقدامات را در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت دانست و ارتباطات بین استانی به وسیله این نشست ها را پرثمر مطرح نمود و گفت: این نشست ها مجرای مناسبی برای تبادل تجربیات و نظریات فراهم نموده و منجر به پیشرفت خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابخانه های عمومی قلب جامعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه های عمومی قلب جامعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید