وداع کاسپین با خلیج گرگان ، عملیات نجات 500 میلیارد آب می خورد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، خبرنگاران/گلستان خلیج گرگان و تالاب میانکاله، همانند تالاب انزلی و تالاب آق آستارا در خطر نابودی واقع شده است و اگر اقدامی عاجل برای نجات آن انجام نشود، باید با آن هم وداع کنیم.

وداع کاسپین با خلیج گرگان ، عملیات نجات 500 میلیارد آب می خورد

از بندر آستارا در غرب کاسپین (خزر) تا بندر ترکمن در شرق این دریا، تالاب ها و آبگیرهای طبیعی بسیاری وجود دارد که تالاب های انزلی و میانکاله و خلیج گرگان، دارای شرایط ویژه و منحصربه فرد هستند.

طی دو و سه دهه اخیر، پسروی آب دریای کاسپین و ورود گل و لای و فاضلاب های خانگی و صنعتی تالاب انزلی را با چالشی اساسی روبرو نموده است که این شرایط در خلیج گرگان تا حدودی متفاوت است.

خلیج گرگان، عظیم ترین خلیج دریای کاسپین است، پیش تر نقش بسیار عمده و تأثیرگذاری را در صنعت صید و صیادی داشت و تعداد کثیری از بومیان منطقه در محدوده جغرافیایی بین دو استان مازندران و گلستان با فعالیت در آن امرار معاش می کردند که این روزها حال خوشی ندارد و به دلیل عقب نشینی عظیم ترین دریاچه دنیا (کاسپین)، در خطر خشک شدن و نابودی قرار گرفته است.

پسروی و پیشروی کاسپین، پیش از این چندین تالاب و آبگیر را در نوار شمالی کشور از بین برده است که یکی از این تالاب ها، آق در شهرستان آستارا است. وسعت آق در گذشته یکصد هکتار بود که به یک هکتار تقلیل یافته است و هم اکنون نفس های آخر خود را می کشد و تالاب انزلی هم حال و روز خوشی هم ندارد.

در میان زیستگاه های طبیعی کشور، نمی توان خلیج گرگان را ندید و باید بدانیم که این خلیج زیستگاه گونه های آبزی بسیار نادری مثل ماهیان خاویاری است که امروزه باید در انتظار انقراض این گونه ها باشیم.

کم شدن ورودی آب و ورود فاضلاب شهری، تغییر اقلیم، گرمایش دنیای، برداشت بی رویه از سفره های آبی، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از دلایل علمی خشک شدن و فقر غذایی و انرژی خلیج گرگان است و حال باید ببینیم که دست اندرکاران و متولیان امر برای نجات آن چه کوشش هایی را می نمایند و اینکه تا به امروز چه اقدامی برای جبران خسارت ناشی از این فرآیند طبیعی به صیادان و فعالان صنعت گردشگری دریایی شده است.

بی توجهی به احیای خلیج گرگان

محمدرضا کنعانی- مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، در گفت وگو خود در تاریخ 22 خردادماه امسال با وبلاگ عینک آفتابی مردانه، با اشاره به آخرین شرایط خلیج گرگان، اظهار داشت: سال گذشته در ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب های کشور با حضور دکتر دنیاگیری، برنامه 5 ساله احیای خلیج گرگان با 1000 میلیارد تومان اعتبار، مصوب و به همه وزارتخانه ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه وزارتخانه ها یا دستگاه های متولی دو استان امسال آن طوری که باید و شاید اعتباری به این برنامه ها اختصاص ندادند، ادامه داد: محیط زیست تمامی مجوزهای لازم برای احیای خلیج گرگان را صادر نموده و هیچ مانعی از سوی این سازمان وجود ندارد.

کنعانی با تأکید بر اینکه احتیاج است دیگر دستگاه ها پیگیری های لازم را در سطح ملی برای تحقق اعتبارشان در این موضوع داشته باشند، گفت: محیط زیست در مقیاس استانی و ملی پیگیر انجام تکالیف دستگاه ها در راستای مصوبه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب ها برای احیای خلیج گرگان است.

آماده سازی بندر ترکمن جهت فعالیت های گردشگری دریایی

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، در گفت وگوی اختصاصی با وبلاگ عینک آفتابی مردانه، اظهار داشت: اخیراً سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی و دبیرخانه ستاد ملی تالاب ها، اقدامات خوبی در زمینه مطالعه راهکارهای نجات تالاب میانکاله و خلیج گرگان انجام داده است.

وی با بیان اینکه لایروبی کانال های ورودی از آخرین مصوبات این ستاد است، گفت: احیای بخشی از تالاب میانکاله و خلیج گرگان باید به وسیله لایروبی محقق گردد.

راستاد، با اشاره به اینکه مطالعه و عملیات اجرایی این کار با امکانات داخلی انجام می گردد، شرح داد: برای اجرای عملیات لایروبی حدود 500 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که به محض تأمین منابع، سه کانال ورودی به تالاب و خلیج لایروبی می گردد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با تأکید بر اینکه انتظار داریم با انجام این کار گام عظیمی در احیای این تالاب برداشته گردد، توضیح داد: این خبر خوش را به مردم استان گلستان می دهم که بندر ترکمن را برای فعالیت های گردشگری دریایی آماده می کنیم.

راستاد بیان نمود: اگر منابع تأمین گردد در امسال می توانیم عملیات لایروبی را شروع کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وداع کاسپین با خلیج گرگان ، عملیات نجات 500 میلیارد آب می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وداع کاسپین با خلیج گرگان ، عملیات نجات 500 میلیارد آب می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید