وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از وجود سه توپ جنگی با کتیبه فارسی در موزه زنگبار متعلق به جنگ تاریخی خلیج فارس و اخراج ارتش پرتغال خبر داد.

وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

مرتضی رضوانفر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت:

در ماموریتی که برای شناسایی، مستندنگاری و تهیه شناسنامه از آثار ایرانی به شرق آفریقا داشتم، موارد بسیار مجذوب کننده و با ارزشی شناسایی و فهرست شد که قدمت و گستردگی اقوام ایرانی و تاثیر آن ها بر منطقه را نشان می دهد.

طبق گفته رضوانفر حدود 150 بنای تاریخی متعلق به گروه های شیرازی، بلوچی، کازرونی و شوشتری در طول بیش از یک هزار سال از جمله آثار این منطقه است.

وی در ادامه سخنانش به وجود توپ های جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس اشاره کرد و افزود:

جدای از این بناهای تاریخی می توان به سه توپ جنگی غنیمت گرفته شده از ارتش امپراتوری پرتغال اشاره کرد که دارای کتیبه فارسی است و بیانگر اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس از طریق امام قلی خان حاکم منطقه فارس، لار، کهگیلویه و بحرین است.

رضوانفر در توضیح این کتیبه افزود:

ارتش پرتغال نزدیک به 117 سال در خلیج فارس حضور استعماری داشته و طبق تاریخ ذکر شده در کتیبه، در سال 1031 هجری قمری (1622 میلادی) و در زمان شاه عباس اول، پس از یک شکست بزرگ ابتدا از خلیج فارس و سپس تا آفریقا عقب نشینی کرده است، لذا شکست ارتش پرتغال در خلیج فارس و در اقیانوس هند را سرآغاز اضمحلال امپراتوری پرتغال قلمداد کرده اند.

او افزود:

امامقلی خان و پسرش الله وردی خان، جدای از فرماندهی بسیاری از نبردهای ایران، بانی تاسیس آثار تاریخی بسیاری در جنوب کشور مانند چندین پل، کاروانسرا، مدرسه و مسجد ارزشمند هستند که در روز خلیج فارس جا دارد نقش این شخصیت تاریخی از طریق رسانه ها بیشتر به مردم معرفی شود.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید