قدم های بزرگ برای اقلیمی که رو به گرمایش می رود

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، زمین، این مادر شکیبا هزاران ساله، رو به پیری ناشی از گرمایش می رود و بدون شک، خطرات روند چنین پدیده ای بسیار جدی است.

قدم های بزرگ برای اقلیمی که رو به گرمایش می رود

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، دانشمندان معتقدند که دولت ها و مردم باید هرچه سریع تر از افزایش خطرناک گرمای زمین جلوگیری نمایند. در گزارش تازه ای که مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی منتشر نموده، نسبت به افزایش شدید دمای زمین هشدار داده است و گفته شده که اقداماتی فوری باید صورت گیرد تا افزایش دمای زمین زیر یک و نیم درجه سانتیگراد بماند.

روند افزایش دمای زمین شیب تندی پیدا نموده و به سرعت به عدد سه درجه سانتی گراد نزدیک می گردد. این در حالی است که اگر نتوان افزایش دمای زمین را زیر یک و نیم درجه نگه داشت، جان میلیون ها نفر به دلیل پدیده های هولناکی از جمله سیل به خطر خواهد افتاد و گونه های جانوری بسیاری از بین خواهند رفت.

در این میان، پروفسور یوسف ثبوتی، رئیس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، اقدام به راه اندازی پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین نموده است تا با شناسایی چالش های پیش رو، بخش مهمی از امکانات آموزشی و پژوهشی خود را به شناخت تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن اختصاص دهد؛ در واقع این پژوهشکده از سال 91 با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شده و معتقد است که پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از مباحث مهم و چالش برانگیز دنیا در قرن بیست و یکم است.

پژوهشگر پژوهشکده تغییر اقلیم و گرمایش زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در گفت وگو با وبلاگ عینک آفتابی مردانه، با تاکید بر این که بیشتر اعضای این پژوهشکده از اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند، اظهار می نماید: یکی از اهدافی که پژوهشکده دنبال می نماید، فعالیت های مرتبط با اقلیم و محیط زیست از بعد علمی و متعاقب آن، مطلع سازی جامعه از نتایج تحقیقات است؛ در واقع مطلعی از روند تغییرات اقلیم و گرمایش زمین یکی از مباحث بسیار مهم است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

سید وحید موسوی ادامه داد: تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و اعضای پژوهشکده با استفاده از مدل اقلیم منطقه ای که در مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام ایتالیا طراحی و توسعه یافته است، به دنبال پیش نگری اقلیم آینده ایران هستند. با استفاده از مدل های اقلیم منطقه ای می توان چگونگی تغییرات پارامترهای اقلیم را برای سال های آینده پیش بینی کرد. به عنوان مثال می توان گفت که دما و یا بارش در فلات ایران طی 30 و یا 50 سال آینده چگونه تغییر می نماید. این پیش نگری بسیار مهم و کاربردی است ولی متأسفانه هنوز به مدل اقلیمی منسجمی برای منطقه ایران که بتوان به داده های حاصل از آن استناد کرد دست پیدا ننموده ایم.

این پژوهشگر با اشاره به این که برای مدل مذکور، کدها قبلاً نوشته شده و تعدادی از اعضای پژوهشکده در حال پیاده سازی تنظیمات مربوط به این کدها هستند، اضافه کرد: پیش بینی هایی که این مدل ارائه می دهد، می تواند برای مدیران و سیاست گذاران راهگشا باشد. به عنوان مثال، فرض می گیریم که سازمان جهادکشاورزی میخواهد به بهره برداران الگوی کشت ارائه دهد. با توجه به این که الگوی کشت باید متأثر از میزان بارندگی، همچنین تغییرات فصلی و دمایی در یک بازه زمانی طولانی مدت باشد، پیش بینی های ارائه شده توسط این مدل بسیار کاربردی خواهد بود.

موسوی اعلام کرد: روند فعلی نشان می دهد که اقلیم فلات ایران رو به خشکی می رود و در صورت ادامه این روند، در آینده نیازمند کشت گیاهان سازگار با این شرایط آب و هوایی خواهیم بود. در واقع، کارشناسان معتقدند که اقلیم زمین به دست انسان تغییر نموده است و در صورت ادامه این روند شکوفایی نسل های آینده موجودات زنده تهدید می گردد. از همین رو، این پژوهشکده در برنامه کوتاه مدت کوشش می نماید تا فعالیت های مرتبط با اقلیم و محیط زیست را در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و در سطح وسیع تر، هم سو و تا حد ممکن حمایت کند.

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، کارشناسان معتقدند که علاوه بر سیاست های دولت، رفتار مردم در مورد مصرف مواد غذایی و انرژی و روش زندگی باید تغییر کند. در غیر این صورت با توجه به افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش دمای زمین در شروع دهه 2030 از یک و نیم درجه سانتیگراد خواهد گذشت، رقمی که برای نیمه دوم قرن 21 پیش بینی شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قدم های بزرگ برای اقلیمی که رو به گرمایش می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم های بزرگ برای اقلیمی که رو به گرمایش می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید