سایه تعطیلی بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، کوروش کائی - ایلام -خبرنگار: صنایع دستی از ظرفیت های مهم استان ایلام به شمار می رود و بسیاری از صنعتگران هنرهای دست خود را در بازارچه ویژه این محصولات که سال گذشته در شهر ایلام گشایش یافت، عرضه می نمایند.

سایه تعطیلی بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام

اما تنها بازارچه صنایع دستی استان ایلام این روزها گرفتار مساله ای است که می تواند آن را تا مرز تعطیلی بکشاند. بازارچه ای که سال گذشته توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح شد، حالا شهرداری ایلام می گوید دارای جریمه های اقتصادی و عوارض قانونی است که هنوز پرداخت نشده اند.

هفته گذشته هم شهرداری به دلیل پرداخت نشدن عوارض و جریمه های مذکور برای یک روز این بازارچه را پلمب کرد ولی هم اکنون فعال شده است. اما مشکل اساسی هنوز پابرجاست و در صورت حل نشدن آن احتمال تعطیلی این بازارچه وجود دارد. بازارچه ای که قرار بود مشکل فروش صنایع دستی صنعتگران استان را حل و به درآمدزایی آنها یاری کند، حالا خود با مشکل اقتصادی روبرو شده است.

  • عوارض بازارچه پرداخت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این زمینه به خبرنگار وبلاگ عینک آفتابی مردانه می گوید: کاربرد ساختمان این بازارچه آموزشی و صنعتی است و نباید تجاری محسوب گردد. عبدالمالک شنبه زاده اظهار می نماید: ساختمان بازارچه صنایع دستی ایلام در واقع اداری بوده و حالا به یک ساختمان آموزشی تبدیل شده است. در این بازارچه آموزش صنایع دستی هم ارائه می گردد. وی می افزاید: ضمناً، عوارض این ساختمان سال 1369 پرداخت شده و از آن سال به بعد هم فقط برخی نماهای داخل این ساختمان تغییر نموده و نباید هیچ گونه جریمه ای برای تغییر کاربری، شامل آن گردد.

  • تفاهم با شهرداری

شنبه زاده در ادامه با اشاره به این که قرار است طی 2 هفته آینده با تفاهم با شهرداری مساله مطالبات شهرداری ایلام از این بازارچه حل و فصل گردد، می گوید: در این بازارچه 23 غرفه فعال است و در آن، علاوه بر فروش محصولات، آموزش فراوری انواع صنایع دستی به علاقه مندان ارائه می گردد و نباید به همین آسانی تعطیل گردد. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با بیان این که 33رشته صنایع دستی در استان ایلام فعال است و در این بازارچه برای حفظ و توسعه این رشته ها کوشش می گردد، ادامه می دهد: ما امیدواریم که مسئولان شهرداری برای حفظ فراوری صنایع دستی استان همکاری لازم را داشته باشند. وی می گوید: اهمیت بازارچه صنایع دستی شهر ایلام از آنجا بیشتر می گردد که 100 نفر در آن مشغول کار هستند و علاوه بر این، برای صدها نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد نموده است. نباید گذاشت این تعداد وارد چرخه بیکاری استان شوند.

  • لزوم رونق بازارچه صنایع دستی

این مسئول اظهار می نماید: در امسال برای تکمیل و تجهیز بازارچه صنایع دستی شهر ایلام 2 میلیارد ریال اختصاص یافته است و به زودی مسائل و کمبودهای این بازارچه حل می گردد. وی می افزاید: در حال حاضر برای رونق صنایع دستی در استان، به عنوان یکی از راهکارهای اصلی حل مشکل اشتغال 2 بازارچه دائم ساخته شده که نقش مهمی در رونق این حوزه و برطرف مسائل اقتصادی آن دارند. شنبه زاده تاکید می نماید: صنایع دستی نقش مهمی در معیشت بسیاری از خانواده های ایلامی دارد و وجود این بازارچه برای کل استان مهم است و نباید کارش به تعطیلی کشیده گردد. وی می گوید: ایجاد اشتغال و کسب درآمد از هنرهای دستی، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت در افراد و افزایش مشارکت زنان از پیامدهای رونق این بازارچه صنایع دستی است.

  • بدهی میلیاردی

شهردار ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ عینک آفتابی مردانه بیان می نماید: این بازارچه 5 میلیارد و 600 میلیون تومان شامل عوارض و جریمه های تغییر کاربری بدهی دارد که بعد از بازدید کارشناسان به 5 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است. طالب صادقیان می گوید: این رای قطعی است و به تایید مراجع قضایی هم رسیده است. البته با توجه این که در سال رونق فراوری ملی هستیم، آماده هرگونه همکاری و تعامل با میراث فرهنگی هستیم. وی ادامه می دهد: بازارچه صنایع دستی ایلام یک بار به علت پرداخت نکردن جریمه ماده 100 و طبق بندهای 20 و 22 شهرداری پلمب شد، ولی ما آن را فک پلمب کردیم تا بازارچه تعطیل و شاغلان آن بیکار نشوند.

  • مهلت 2 هفته ای برای معین تکلیف

در این میان، استاندار ایلام چند روز پیش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان اظهار کرد: اختلاف میراث فرهنگی استان و شهرداری ایلام بر سر مبلغ عوارض و جریمه های بازارچه صنایع دستی تا 2 هفته دیگر با حضور مسئولان هر 2 نهاد معین تکلیف می گردد. قاسم سلیمانی دشتکی گفت: برای مسائلی که پای اشتغال استان وسط است، باید جامع نگاه کرد و دنبال قوانینی بود که مسائل جدیدی بر سر راه فراوری ایجاد نگردد. وی با اشاره به این که صنایع دستی از ظرفیت های مهم استان است، اضافه کرد: در حوزه گردشگری ظرفیت های متنوعی در استان وجود دارد و باید تنگ نظری ها را کنار گذاشت.

صنایع دستی از ظرفیت های بزرگ و مهم استان ایلام است. گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، گیوه بافی، نمد اقتصادی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از جمله رشته های صنایع دستی استان ایلام هستند. بازاریابی و فروش محصولات نیازمند وجود یک بازارچه دائمی صنایع دستی است و می طلبد مسئولان همکاری بیشتری در راستای حل مسائل بازارچه صنایع دستی شهر ایلام داشته باشند تا مبادا کار این بازارچه به تعطیلی بکشد و نان صدها ایلامی آجر گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سایه تعطیلی بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه تعطیلی بر سر بازارچه صنایع دستی ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید