فراوری سالانه 88هزار مترمربع منبت در روستای سمقاور استان مرکزی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، روستای سمقاور کمیجان لقب قطب منبت استان مرکزی را به خود اختصاص داده و بین 300 تا 350 نفر در این روستا به این هنر اشتغال دارند به همین دلیل پرونده ای جامع توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تشکیل شده است و به زودی شاهد ثبت ملی این روستا خواهیم بود.

فراوری سالانه 88هزار مترمربع منبت در روستای سمقاور استان مرکزی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز پنجشنبه 18 مرداد با اعلام این خبر، گفت: هنر کهن و چشم نواز منبت که یکی از ارزشمند ترین آثار دستی هنرمندان چیره دست کشور به حساب می آید که از سال های دور مورد توجه ایرانیان بوده و می توان گفت که بنیان بسیاری از هنرهای دستی قرن حاضر در ایران و سایر تمدن های دنیا بر روی اصول و قواعد این هنر قرار گرفته است. آنالیز این آثار نشان دهنده علاقه آدمی به زیبایی که نتیجه توجه هنرمندان سرزمین به هنر است و این چنین زیبائی های طبیعی پیرامون خود را به صورت نقش های مختلف بر روی اجسام منعکس نموده اند.

حسینی اضافه کرد : در روستای سمقاور شهرستان کمیجان اکثر مردم به هنر منبت کاری مشغول هستند و اقتصاد محلی این روستا بر حول محور یک هنر فاخر می چرخد از این رو می توان این روستا را به جز قطب منبت استان، قطب هنر روستایی استان نیز نامید. به خصوص در نیمه دوم سال که فصل کم کاری کشاورزان است مردم روستا بیشتر در این صنعت فعالیت نموده و برای خود درآمد زایی می نمایند. در حال حاضر بین 300 تا 350 نفر در سمقاور به این هنر اشتغال دارند و همین امر باعث عدم تمایل جوانان روستا به مهاجرت و ترک روستا شده زیرا آنان راه حل ماندگاری در روستا را پیدا نموده و هرکدام برای خود فراورینمایندگان موفقی هستند.

او اظهار داشت: میزان فراوری این هنرمندان برای هر نفر تقریبا بین 5/0تا 7/0 متر مربع می باشد یا به شکل ساده تر یک هنرمند در یک روز کاری 8 ساعتی خود یک عدد جایگاه شامل دسته، پشتی و پایه ها را بر روی چوب منبت نموده و تکمیل می نماید. چوب مورد احتیاج کارگاه های منبت از جنس راش بوده و محصولات فراوری شده توسط اهالی این روستا بیشتر به شهرهایی مانند تهران، تبریز و شیراز صادر می گردد.

منبع: میراث آریا

به "فراوری سالانه 88هزار مترمربع منبت در روستای سمقاور استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سالانه 88هزار مترمربع منبت در روستای سمقاور استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید