کوشش وکلای ایرانی برای تسریع در بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وکلای ما در حال کوشش هستند تا روند بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا تسریع گردد و هرچه زودتر شاهد بازگشت این الواح تاریخی ارزشمند به کشور باشیم.

کوشش وکلای ایرانی برای تسریع در بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا

به گزارش خبرنگار وبلاگ عینک آفتابی مردانه، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز چهارشنبه 10 مهر 98 در نشست خبری بازگشت الواح هخامنشی که دوشنبه شب هفته جاری از آمریکا به ایران بازگشته اند، گفت: وکلای ما در آمریکا کوشش می نمایند کل فرایند بازگشت سایر الواح هخامنشی را سریع تر انجام دهند تا در زمان کمتری به ایران برگردد؛ بخشی از این کار را نیز وکلای حقوقی ایران در آمریکا دنبال می نمایند.

او اضافه کرد: از موسسه شیکاگو درخواست کردیم این آثار یک جا برگردد، اما آن ها باید اجازه اوفک را می گرفتند و موضوع بسته بندی هم مطرح بود. به هر حال آقای وودز همکاری کرد و این اتفاق خوب افتاد. موسسات علمی نباید کاری به سیاست داشته باشند، امیدواریم سایر آثار نیز به کشور بازگردانده گردد و این همکاری ها ادامه پیدا کند، بعضی از الواح به طور کامل خوانده نشده و امیدواریم با بازگشت آنها مطالعات ادامه پیدا کند.

وودز: دلم روشن است

مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر خود به ایران، درباره زمان حدودی بازگشت 17 هزار لوح هخامنشی که همچنان در اختیار این موسسه است، گفت: دپارتمان خزانه داری آمریکا نظر نهایی را در این باره می دهد.

او اضافه کرد: یکی از افتخارات من این است که در برگشت لوح های هخامنشی به کشورتان نقش داشتم.

پروفسور وودز گفت: دلم روشن است، چراکه در زمان انتقال 1700 لوح هخامنشی فرایند را یاد گرفتم، اما چون این کار به مجوز دولتی احتیاج دارد و ما کنترلی روی این مجوز نداریم، نظر نهایی را دپارتمان خزانه داری آمریکا می دهد. ما فقط می توانیم بگوییم راستا درستی را پیش می رویم و سعی می کنیم مثل دو سال گذشته به بازگشت سایر الواح یاری کنیم.

او درباره زمان حدودی بازگشت 17 هزار لوح هخامنشی که گفته شد بسته بندی آن شروع شده است، گفت: این زمان تعیین نیست. تاریخ دقیق نمی توانم بدهم، چون تعیین آن در اختیار این موسسه نیست که تصمیم بگیریم و تاریخ بدهیم.

وودز ادامه داد: محافظت و برگرداندن این الواح همواره هدف ما بوده است، برای همین روند قانون این کار را در دادگاه پی گرفتیم و میلیون ها دلار برای برگرداندن این الواح و محافظت از آن هزینه کردیم و خیلی جنگیدیم؛ امیدوارم باز هم پیروز باشیم.

کارگر: همکاری خود را با تمام نهادهای فرهنگی و علمی در جهان ادامه و گسترش می دهیم

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها نیز در این نشست گفت: سال 1380 از دانشگاه شیکاگو تقاضا کردیم الواح هخامنشی را بازگرداند. آنها نیز صادقانه تمام مطالعاتی که بر روی این آثار انجام داده بودند به همراه 300 لوح طی سال های گذشته به ایران بازگرداندند.

او اضافه کرد: همان زمان تفاهم نامه ای را امضا کردیم که طی دو سال سایر الواح بازگردانده گردد. این خبر در سطح بین المللی پخش شد، عده ای که به دنبال غرامت از ایران بودند جلوی این اقدام را گرفتند که دولت امریکا و مقام های رسمی این کشور نبودند.

کارگر گفت: ما و دانشگاه شیکاگو کوشش کردیم که به درخواست این عده رای داده نگردد، مراحل دادرسی مانند همه جای جهان طولانی شد، اما در نهایت مطمئن بودیم هیچ وقت رأی به توقیف اموال فرهنگی کشورها داده نمی گردد.

او توضیح داد: ما همکاری خود را با تمام نهادهای فرهنگی و علمی در جهان ادامه و گسترش می دهیم. طی این مدت اعتماد ما به هیچ نهاد علمی کم نشد، حقایق علمی تاریخی مربوط به هر تمدنی در سایه همکاری اندیشمندان جهان امکان پذیر است و از همه برای این اطلاع رسانی تشکر می کنم.

نوکنده: دولت ها نمی توانند در بازگرداندن آثار تاریخی، مانع و خللی ایجاد نمایند

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز در این نشست خبری با اشاره به دادگاهی در آمریکا که برای بازگشت الواح هخامنشی به نفع ایران رای صادر کرد، گفت: دولت ها نمی توانند در فعالیت های فرهنگی و بازگرداندن آثار تاریخی، مانع و خللی ایجاد نمایند. این رای به نفع ایران صادر شده است و موسسه شرق شناسی شیکاگو نیز در جریان بازگرداندن این الواح با ایران همکاری داشته است.

او اضافه کرد: در اسفندماه سال 1311 هزاران قطعه از این الواح در تخت جمشید به خط ایلامی و میخی کشف شد، این اشیا با توافق دولت وقت به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد. این الواح پس از گذشت سال ها در سه مرحله وارد کشور شد که چهارمین مجموعه شامل 1783 لوح هخامنشی است. در این نمایشگاه 110 اثر از این الواح در 12 موضوع مختلف مانند زنان و کارگران و مسائل اداری آن موقع به نمایش گذاشته می گردد.

نوکنده گفت: موزه ایران باستان را بازسازی می کنیم و بخشی را به الواح هخامنشی اختصاص می دهیم تا محققان و دانش آموزان آنها را از نزدیک ببینند و درباره آن ها مطالعه داشته باشند .

او در مورد دلایل محرمانه بودن برگشت الواح هخامنشی به ایران گفت: این قوانین تعیین شده برای جابه جا کردن آثار تاریخی است، چون ممکن است بعضی از اخبار منتشر شده مسئله ای را برای امنیت آثار ایجاد نمایند.

نوکنده گفت: مخزن موزه ملی ایران یکی از امن ترین و استانداردترین مخازن موزه های کشورمان است و این مخزن قبل از ورود این الواح مکان نگهداری از 3هزار اثر تاریخی بود. هیئت عالی تخصصی هم اصل بودن الواح هخامنشی را تایید نموده است.

بای: مهم ترین خبر این هفته از وزارت میراث فرهنگی مخابره شد

علیرضا بای، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شاید مهم ترین و بهترین خبر این هفته از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مخابره شد. نخستین بار اطلاع رسانی درباره بازگشت الواح آذر سال گذشته و در سفر دکتر مونسان به شیراز انجام شد، اما به دلایل متعدد سنگ اندازی هایی شد تا رسیدیم به مهر 98. بالاخره ساعت 9 شب هشتم مهر ماه هواپیما به زمین نشست و الواح وارد کشورمان شد.

بای توضیح داد: جامعه باید از اقدامات حقوقی گسترده ای که برای بازگشت این الواح اجرا شده آگاه گردد.

پرفسور متیو استولپر: امیدوارم تحقیقات روی این الواح ادامه داشته باشد

پرفسور متیو ولفگانگ استولپر محقق این الواح و استاد دانشگاه شیکاگو در ادامه گفت: ایران همواره به مهمان نوازی مشهور بوده و من صمیمیت خاصی با این الواح دارم. آنها مانند بچه هایم هستند و مهم ترین منبع اطلاعاتی هخامنشی در دوران اوج آنها است. این منبع درباره زبان ایرانی در زمان هخامنشیان است، چون آن موقع امپراطوری هخامنشی از مصر تا هند ادامه داشت. این الواح از فقرا تا کشاورزان، زنان و تاجران را معرفی نموده است و نگاه کاملی از دوران هخامنشی را به ما می دهد.

او اضافه کرد: حتی وضعیت نهادها، دولت ها و اداره های آن دوران را از مصر تا هند می توان در این الواح که در قلب پرسپولیس بوده است، پیدا کرد. مهم ترین نتیجه برای ما این بود که 6 هزار و 500 لوح به زبان ایلامی، 850 لوح به زبان آرامی را خواندیم. 250 متن درباره آنها فراوری شده و بیش از 4هزار اثر مهر که روی لوح ها بوده رمزگشایی شده اند. ما از هزاران لوح متن و تصویر تهیه کردیم و به صورت آنلاین روی اینترنت قرار دادیم تا در دسترس همگان باشد.

این محقق الواح هخامنشی توضیح داد: تصور کنید در آن موقع در راستا پرسپولیس مشغول کار در کاروانسرا هستید، در این جا مسافران مختلفی از کشورهای دیگر می آیند و از شما غذا می خواهند، چطور با این ها برخورد می کنید؟ باید اسناد آنها را آنالیز کنید تا ببینید آنها در زمان داریوش تمام اطلاعات درباره این موضوع را داشتند. با آنالیز این الواح متوجه می گردد که آنها چطور فراوری می کردند و اقتصادشان چگونه بوده است؟

استولپر ادامه داد: این فقط یک بخش کوتاه است که ما یاد گرفتیم. توضیحات کامل در این باره به صورت آنلاین وجود دارد، امیدوارم تحقیقات روی این الواح تمام نگردد و ادامه داشته باشد.

او در انتها گفت: به این دلیل به لوح ها لوح های بارو می گویند که زیر یکی از باروهای پرسپولیس پیدا شدند، لوح های خزانه نیز در یک خزانه پیدا شدند و 3500 لوح بودند، 100 مهر نیز روی آنها بود. امروز که اطلاعات ما درباره لوح های بارو بیشتر شده می توانیم با خیال راحت به سراغ لوح های خزانه برویم. لوح های بارو در سال 1933 و لوح های خزانه در سال 1936 تا 1939 پیدا شده است.

1783 لوح هخامنشی پس از 80 سال از آمریکا به ایران برگردانده شد. این الواح برای مطالعه به موسسه شرق شناسی آمریکا تحویل داده شده بود که تاکنون در سه بخش به ایران بازگردانده شده، اما همچنان 17 هزار لوح دیگر در اختیار این موسسه است.

الواح بازگردانده شده از 10 تا 30 مهر در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می گردد.

منبع: میراث آریا

به "کوشش وکلای ایرانی برای تسریع در بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش وکلای ایرانی برای تسریع در بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید