تراز منفی 70 هزار تُنی در صنعت چاپ

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی مردانه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه (11 شهریور ماه) در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ که در تالار وحدت برگزار گردید، صنعت چاپ را به عنوان صنعتی که در حیطه های مختلف به عنوان کمک رسان و فراصنعت حضور جدی دارد، اثرگذار توصیف کرد و گفت: چاپ نقش های قابل توجهی داشته و دارد و امروز به عنوان یک فراصنعت مطرح است.

تراز منفی 70 هزار تُنی در صنعت چاپ

وی با اشاره به فعالیت بین 5 تا 8000 چاپخانه در کشور با 100 هزار نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم، در عین حال تراز منفی صادرات و واردات صنعت چاپ را در کشور نگران نماینده خواند و اضافه کرد: سالیانه بیش از 80 هزار تن محصول چاپی وارد کشور می گردد این در حالی است که فقط 10 هزار تن صادرات داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شروع فعالیت صنعت چاپ در دنیا و ایران با نشر مکتوب، فضای کنونی این صنعت را بسیار متکثرتر از حوزه نشر کتاب و مطبوعات خواند و گفت: در حال حاضر این حوزه تنها بخش محدودی از فعالیت های صنعت چاپ را به خود اختصاص می دهد.

صالحی در همین رابطه، لزوم برداشته شدن نگاه فراگیر فرهنگی به صنعت چاپ را که در سال های اخیر مورد توجه نهاده شده است، مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این نگاه می توانست باعث گردد صنعت چاپ از ظرفیت هایی که می توانست فعال کند، غافل گردد. در نهایت مسئله به اینجا منتهی شد که چاپ را به عنوان یک صنعت ببینیم و با همین نگاه بخش صنعتی آن از وزارت ارشاد به وزارت صمت منتقل شد.

وی همچنین لزوم وجود زیرساخت های حمایتی از قبیل تسهیلات مالی و غیرمالی را در حوزه صنعت چاپ متذکر شد و گفت: تا زمانی که نگاه فراگیر فرهنگی به صنعت چاپ بود، امکان تحقق این مسئله وجود نداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض و واگذاری حوزه های تصدی گری صنعت چاپ را به تشکل های صنفی این حوزه به عنوان گرایش دیگری که در وزارت ارشاد وجود داشته است، بیان کرد و گفت: با همین نگاه سال جاری جشنواره صنعت چاپ در اختیار صنف چاپ نهاده شد.

صالحی در ادامه بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در صنعت چاپ تأکید کرد و اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته ای را در این زمینه آماده نموده که طی یک یا دو جلسه آینده هفته دولت مورد آنالیز قرار می گیرد بنابراین من همین الان از فعالان حوزه صنعت چاپ می خواهم که مسائل و موانع پیش روی این صنعت را در مقطع کنونی به ما منتقل نمایند تا در این بسته گنجانده گردد.

وی همچنین گفت: از فعالان حوزه صنعت چاپ انتظار می رود که ظرفیت های قابل توجه این صنعت را فعال نمایند ضمن اینکه تشکل ها و اتحادیه های صنفی این حوزه می بایست متحدتر و مقتدرتر از گذشته در کنار هم باشند و برای رسیدن به این موفقیت، به یکدیگر یاری نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به افزایش بهره وری را از سوی فعالان حوزه صنعت چاپ مورد اشاره قرار داد و از فعالان این حوزه خواست که در این زمینه راه حل ارائه دهند.

در این مراسم همچنین احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه صنف کلیشه و لیتوگراف تهران هم در سخنانی با اشاره به ضعف کیفیت و افزایش هزینه و خارج شدن صنعت چاپ کشور از عرصه رقابت، بزرگترین چالش امروز صنعت کشور را مشکل تأمین ارز به مقدار مورد احتیاج بیان کرد.

وی تخصیص یارانه صادراتی و استفاده از فاینانس و یوزانس خارجی و حمایت های صندوق توسعه ملی را برای صنعت چاپ ضروری دانست.

ابوالحسنی، هدفگذاری صادرات سالیانه حداقل 50 هزار تن محصولات چاپی را برای کشور دور از دسترس ندانست.

در ادامه و پس از ارائه سخنانی کوتاه توسط ایرج استاد علینقی رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران، پیشکسوتان شاخص صنعت چاپ به توضیح زیر معرفی شدند:

حبیب الله ترکمان، محمد معلاج، عباس سرابیان و جواد اسماعیلیان.

همچنین علیرضا سحاب و اسماعیل دمیرچی به عنوان نفرات شاخص و شایسته تقدیر معرفی شدند.

در حوزه تولیدنمایندگان برتر هم حمیدرضا طاهری آشتیانی از شرکت پلاستیک ماشین الوان، راستین فروتن، خیرالله محبوبی از شرکت کامل برچسب، اصغر بیاضیان از شرکت پرنیان چاپ و محمدعلی آقایی زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان تولیدنمایندگان برتر معرفی شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تراز منفی 70 هزار تُنی در صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز منفی 70 هزار تُنی در صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید